Exact match in AdWords straks wat brederDoor Maxime Eringa - 22 March 2017

Google heeft aangekondigd in de komende maanden de exact match binnen AdWords iets uit te breiden. Dit betekent dat je meer volume zal hebben en meer klikken zal krijgen op de zoekwoorden die je op exact match instelt in AdWords dan voorheen.

Even vanaf het begin

Binnen Google AdWords heb je verschillende ‘match types’ voor jouw keywords: exact, phrase en broad. Deze worden gematcht aan zoekopdrachten van gebruikers van de Google zoekmachine. 

Exact match houdt in dat bezoekers precies dat zoekwoord moeten hebben ingetypt voor jouw advertentie getoond wordt, bijvoorbeeld: Jouw zoekwoord: mannen schoenen > Zoekopdracht: mannen schoenen

Phrase match is al iets breder en betekent dat de zoekwoorden iets kunnen worden uitgebreid binnen de uiteindelijke zoekopdracht, zoals: Jouw zoekwoord: mannen schoenen >Zoekopdracht: mannen schoenen kopen

Broad match zegt het zelf al, is breed. Het kan zijn dat jouw advertenties getoond worden op het moment dat iemand een zoekopdracht doet dat relevant is aan de zoekwoorden waarop jij inzet. Bijvoorbeeld: Jouw zoekwoord: mannen schoenen > Zoekopdracht: koop schoenen voor heren

Wat verandert er nu?

Google gaat de exact match dus breder maken. Waar je voorheen ‘mannen schoenen’ als exact zoekwoord hebt ingesteld kan deze nu ook matchen met bijvoorbeeld een zoekopdracht: ‘schoenen voor mannen’. Google doet dit op twee manieren:

1. Functie woorden zullen genegeerd worden: voorzetsels (in, tot), voegwoorden (maar, voor), en lidwoorden (een, het) en andere woorden, waarvan Google zegt dat ze geen invloed hebben op de betekenis van een zoekopdracht, zullen genegeerd worden. Ze geven als voorbeeld: ‘Hotels in Amsterdam’ zal ook gematcht worden op ‘Hotels Amsterdam’ gezien de betekenis hetzelfde blijft. Echter ‘Vluchten naar Amsterdam’ kan niet zomaar matchen op ‘Vluchten vanaf Amsterdam’.

2. Volgorde van zoekwoorden: Google zal ook de volgorde van zoekwoorden veranderen, zodat jouw zoekwoorden gematcht zullen worden met zoekopdrachten met precies dezelfde betekenis, zoals: ‘Hotels Amsterdam’, ‘Amsterdam Hotels’.

Google geeft aan dat deze verandering beter zal zijn voor de adverteerders omdat ze minder zoekwoorden hoeven toe te voegen aan hun account. Maar een logisch gevolg is ook een verhoging van de klikken en dus kosten voor adverteerders. Wij zijn benieuwd of het daadwerkelijk een voordeel zal zijn, of gewoon een slimme manier van Google om meer geld te verdienen. Wij houden het in ieder geval goed in de gaten voor onze klanten!