Dynamische zoekadvertenties, passen ze bij jouw bedrijf?Door Lianne Landsman - 16 August 2017

Wil je dat jouw website zichtbaar is als een potentiële klant op zoek is naar jouw producten of diensten? Ik weet zeker dat jouw antwoord op deze vraag volmondig ‘ja’ is. Maar zelfs met een zorgvuldig beheerd AdWords-account en een groot aantal zoekwoorden, is het mogelijk dat je relevant zoekverkeer en potentiële klanten misloopt. De oplossing: dynamische zoekadvertenties. Of toch niet..?

Wat zijn dynamische zoekadvertenties?

Bij dynamische zoekadvertenties (DSA) worden de advertenties automatisch gegenereerd naar aanleiding van de content op je website. Je stelt vooraf geen zoekwoorden in, in plaats daarvan geef je aan naar welk deel van je website je graag bezoekers wil trekken. Vervolgens koppelt AdWords zoekers en potentiële klanten aan de beste bestemming op je website. Geheel automatisch.

Dus AdWords doet al het werk en ik pluk er de vruchten van? Helaas werkt het toch niet helemaal op die manier. In dit artikel lees je of dynamische zoekadvertenties voor jouw bedrijf en website een uitkomst zijn.

Waarom zou ik DSA inzetten?

Uiteraard heeft DSA een aantal voordelen:

1. Het ‘ahh, zoekt mijn doelgroep zo?’-moment

Omdat de advertenties niet op basis van zoekwoorden, maar op basis van de content op je website vertoond worden, krijg je veel inzicht in welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt. Wellicht komen er conversies binnen op zoekwoorden die je zelf nooit had bedacht. Ook worden de long-tail zoekopdrachten (opdrachten langer dan drie woorden) met DSA beter bereikt.

2. SEO en SEA hand in hand

Bij dynamische zoekadvertenties kijkt AdWords naar de content op je site en gebruikt deze informatie om de advertenties en bestemming op je site te bepalen. Een betere samenhang tussen de twee disciplines bestaat er niet! Verbeter je je SEO, dan wordt de kwaliteit van je SEA tegelijkertijd hoger.

3. Altijd relevant

Door de DSA-campagnes zijn er altijd specifieke advertenties voor long-tail producten. Handmatig lukt het bijvoorbeeld nooit om voor al je losse producten uit je webshop een advertentie toe te voegen én deze up-to-date te houden. Zeker als er regelmatig producten worden toegevoegd, of de website wordt veranderd, zijn DSA-campagnes een uitkomst. Deze wijzigingen pikt AdWords automatisch op en verwerkt ze direct in de advertenties.

4. Vangnet

Met DSA adverteer je op zoektermen die je niet zelf al heb ingesteld. Daardoor bereik je een groter publiek. Daarnaast laat AdWords de reeds ingestelde zoekwoorden met rust. Zo hoef je niet bang te zijn voor onderlinge concurrentie binnen je account.

De haken en ogen van DSA

Het inzetten van dynamische zoekadvertenties betekent echter niet altijd rozengeur en maneschijn. Let goed op de volgende vier elementen voordat je met DSA gaat beginnen.

1. Niet voor de ‘control freak’

Houd je graag de touwtjes in handen en begin je al te zweten bij de woorden ‘automatisch gegenereerd’? Dan is DSA wellicht minder aan jou besteed. Omdat je zelf niet de zoekwoorden kan instellen, is het belangrijk om het zoekwoorden-rapport goed in de gaten te houden, en zoveel mogelijk niet-relevante zoekwoorden uit te sluiten.

2. SEO en SEA niet altijd even goede vrienden

Hierboven al genoemd als voordeel, maar let op! Is je SEO niet in orde, dan verspil je met DSA je kostbare tijd. Vooral dubbele content is een dooddoener. En zijn je technische SEO-onderdelen niet juist ingesteld, dan is AdWords niet in staat duidelijke titels aan je advertenties te geven. Want onduidelijke advertenties, daar klinkt natuurlijk niemand op. Kijk daarom voor je met DSA start kritisch naar je SEO. Zou je zelf klikken op de teksten die je gebruikt in de Meta Description of Page Titles? Nee? Besteed dan eerst aandacht aan je SEO voordat je DSA induikt.

3. Dezelfde advertentietekst voor uiteenlopende zoekwoorden

De koppen, zichtbare URL én bestemming URL worden dynamisch weergegeven. De advertentietekst kan je wel zelf schrijven. Dit kan ertoe leiden dat bij de advertenties van alle individuele producten hetzelfde, algemene praatje te zien is. Overweeg daarom om je DSA-campagnes in te delen naar productcategorie of merk. Je maakt de advertenties relevanter en je hebt meer controle over de campagnes. Zo kan de ‘control freak’ ook weer rustig adem halen.

4. Te weinig content op je site

Heb je een compacte site met weinig content? Dan zal DSA niet werken. AdWords heeft in dat geval te weinig informatie om duidelijke advertenties te maken.

Dynamische zoekadvertenties kunnen dus een uitkomst zijn, maar staar je er niet blind op. Bij DBOM raden we vooral websites met uitgebreide content op veel verschillende pagina’s aan om DSA in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan webshops met wisselende producten, seizoensgebonden producten of een groot assortiment. Zie daarnaast de DSA-campagnes als een aanvulling op je account en niet als makkelijke vervanging van je andere campagnes.

Op zoek naar ondersteuning bij het implementeren van dynamische zoekadvertenties of andere toepassingen binnen AdWords? DBOM helpt je graag! Neem contact met ons op en samen kijken we hoe we jouw groeipotentieel het beste kunnen benutten.