Dynamic Search Ads in Google AdWords15 April 2015

Wil je AdWords inzetten voor een grote website met veel producten? Dan kan je natuurlijk heel veel verschillende campagnes maken met tientallen advertentiegroepen, honderden keywords en en nog meer advertenties maar het kan ook makkelijker… Ze bestaan al een tijdje en voor een lange tijd is er veel negativiteit geweest omtrent de Dynamic Search Ad (DSA) campagnes van Google. Maar het lijkt wel alsof Google in het geheim de werking van de DSA campagnes heeft verbeterd maar er niemand over heeft ingelicht.

Dynamic Search Ads zijn automatisch gegenereerde advertenties op basis van zoekopdrachten binnen Google en de inhoud van je website. Voorbeeld: Je hebt een website met heel veel kleding voor alle leeftijden. Dan maak je een DSA campagne aan met daarin de advertentiegroepen Dameskleding. Als autotarget stel je in dat alleen de pagina-inhoud van “Dameskleding” gebruikt moet worden. Dit kan op basis van categorie, url, pagina-titel en pagina-inhoud. Als er dan iemand zoekt met een zoekwoord wat overeenkomt met de content van de landingspagina krijgt deze een automatisch gegenereerde advertentie te zien. 

Maar automatisch gegeneerd is misschien een beetje misleidend in dit verhaal, alleen de kop is automatisch gegenereerd. De rest moet je van te voren schrijven, zorg er hierbij voor dat de advertentie teksten algemeen genoeg moeten zijn om met alles van de landingspagina’s gematcht te kunnen worden. 

Tegenwoordig zijn de “auto targets” binnen Google AdWords die je gebruikt voor DSA campagnes veel beter. Maar ook door het gebruik van negative targets kan je heel gericht en snel advertentiegroepen maken zonder het toevoegen van lange keyword lijsten en advertenties.

Door gebruik te maken van DSA campagnes kan je ook snel inzicht krijgen in waar mensen naar zoeken. Zo kan je bijvoorbeeld veel gerichtere search-campagnes maken waarmee veel relevanter verkeer naar je website genegeerd. 

Wil je hier meer over weten? Wij leggen het je uit!