Een Flauw Benul - Een duik in SEADoor Mitchel Van Luit - 22 August 2017

Een Flauw Benul is een serie blogs waarin onze stagiair Mitchel van Luit de beginselen van online marketing bespreekt. Om de week schrijft Mitchel over een onderwerp binnen online marketing waar hij kennis mee heeft gemaakt bij DBOM.

Als je wilt dat mensen je website bezoeken, kan je er op traditionele wijze reclame voor maken met tv of print. Maar een specifieke doelgroep bereiken wordt dan al snel lastig. Een andere optie is jezelf volledig richten op SEO. Maar wat als je meer wilt dan SEO? Dan kies je voor SEA .

Wat is SEA?

Search Engine Advertising, oftewel SEA, betreft het gebruik van advertenties op het netwerk van zoekmachines. Met SEA trek je snel en gericht bezoekers naar jouw website; jij bepaalt wie jouw advertenties zien. Betalen doe je alleen wanneer mensen klikken op de advertentie. 

Daarnaast meet en volg je met SEA meteen de bezoeken die je binnenhaalt. Je ziet dus precies welke SEA-activiteiten leiden tot bezoekers en uiteindelijk conversies.

Aan de slag met SEA

Je begint met SEA door een campagne (voor bijvoorbeeld een productgroep) te verdelen in advertentiegroepen (bijvoorbeeld één advertentiegroep voor elk product). Vervolgens geef je iedere advertentiegroep een aantal relevante zoekwoorden. Deze triggeren jouw advertenties bij een overeenkomende zoekopdracht. Voor elke advertentiegroep maak je een aantal advertenties. Per zoekopdracht wordt één van deze advertenties tentoongesteld. Deze rouleren om te zien welke de meeste bezoekers trekt. 

Wanneer mensen op het zoekwoord zoeken, bepaalt de zoekmachine aan de hand van een veiling op welke positie in de zoekresultaten de advertentie te zien is. Voor ieder zoekwoord geef je vooraf aan hoeveel je maximaal wilt bieden om een klik (en daarmee een bezoeker) te krijgen. Een hoger bod krijgt een betere positie. Wanneer de positie beter is, neemt het aantal bezoekers toe. Uiteindelijk betaalt het hogere bod één cent meer dan het onderliggende bod voor een klik.

Het bovenstaande is slechts de basis van SEA. SEA biedt nog meer functies en instellingen. Deze zijn vaak complexer, maar helpen om meer uit je SEA te halen. Een interessant voorbeeld hiervan is een dynamische zoekadvertentie

SEA en SEO 

SEA biedt kansen, maar vergeet SEO niet. Wanneer jouw website SEO is, neemt de zoekmachine dit mee in de zoekwoordenveiling. Zoekmachines blijven namelijk streven naar relevantie; ook bij advertenties. Hierdoor kan je een hogere positie in de betaalde zoekresultaten krijgen, zonder een hoger bod.

En nu verder

In principe kan je zelf starten met SEA, maar SEA kent vele facetten die dat lastig maken. Zo duurt het een tijd voordat je SEA volledig doorhebt. Daarnaast is het zonde om (beginners)fouten te maken, want je betaalt ook voor iedere onnodige klik. Verder wil je vooral letten op belangrijke onderdelen zoals: de juiste campagne structuur, de relevantie van de zoekwoorden, de maximale kosten per zoekwoord en een correcte configuratie van de overige instellingen. 

Spannend om zelf een duik te nemen met SEA? Of meer halen uit jouw huidige SEA? Schakel dan de hulp van DBOM in.