Domain Authority: wat jij eraan hebtDoor Jacco van Lith - 16 October 2017

Zoekmachines en vergelijkbare tools houden zich constant bezig met het indelen van websites. Om dit mogelijk te maken, geven ze elke website een waarderingsscore genaamd Domain Authority (of domein autoriteit). De posities in de organische resultaten, van bijvoorbeeld Google, hangen hier sterk vanaf, waardoor de Domain Authority een belangrijke factor is voor je SEO: hoe beter je Domain Authority, hoe hoger je in de zoekresultaten komt.

Hoe hoog de Domain Authority van jouw website is, hangt af van verschillende factoren. Eén van de belangrijkste factoren is ‘hoeveel websites naar jouw website linken’. Immers, als veel andere websites naar jouw website linken als bron van informatie over een bepaald onderwerp, ziet Google jou als autoriteit op dat gebied. Daarnaast hangt de hoogte van de Domain Authority af van het gemiddeld aantal bezoekers dat jouw website trekt, of hoe vaak erover gesproken wordt op bijvoorbeeld social media. 

 

Wat is Domain Authority?

Uiteraard spelen nog veel meer factoren mee in jouw uiteindelijke score, maar voor nu houden we het even op linkjes, bezoekers en social media. Maar wat doet die score en hoe moet ik dat dan voor mij zien, vraag je je vast af! Mij is dat ooit duidelijk geworden met een mooie metafoor. Je moet je website zien als een emmer met water, waarbij de hoeveelheid water de Domain Authority is. Iedere keer als iemand naar jouw website linkt, vult jouw emmer zich met meer water. Een verwijzing vanaf een kleine website zorgt voor een beetje water, één vanaf een grote website (die zelf ook een hoge autoriteit heeft) zorgt voor meer water. Het aantal speelt daarbij zelfs nog een grotere rol: hoe meer backlinks van websites, hoe meer water er in je emmertje stroomt. 

Nu plaats jij op je website een link naar een andere website. Een (heel klein) deel van jouw autoriteit vloeit hiermee naar die andere website. Dit kan je zien als een gaatje in de emmer. En hoe meer gaatjes in de emmer, hoe sneller deze leegloopt. Vandaar dat je een goede balans moet vinden tussen hoeveel websites er naar jou linken en naar hoeveel websites jij op jouw beurt weer linkt.

 

Check je Domain Authority

Op het internet zijn meerdere tools te vinden waarmee je de autoriteit van jouw website kan checken. Een bekend voorbeeld is Moz.com. Die deelt een score uit tussen de 1 en de 100, waarbij 1 het laagste is en tevens ongeveer de score is waarop iedere nieuwe site binnen komt. Vaak zijn deze domeinscores logaritmisch, wat betekent dat het verschil tussen 10 en 20 veel kleiner is dan dat tussen 90 en 100. Moz en andere tools berekenen deze score op basis van verschillende factoren, maar het houdt voornamelijk in dat zij het totale internetverkeer en de links tussen verschillende websites in de gaten houden. Websites als Wikipedia en Google scoren bijvoorbeeld heel hoog, puur op basis van het aantal links naar deze websites toe.

 

Verhoog je Domain Authority

Je hebt je domein autoriteit gecheckt en wil deze graag verhogen. Hoe ga je hier dan mee aan de slag? Het is van belang dat je eerst een nulmeting doet om te weten wat je huidige websitescore is. Net als bij Moz, zijn er ook tools om deze nulmeting uit te voeren. Wij maken zelf graag gebruik van SEO Powersuite en Raventools, maar er zijn natuurlijk een hoop meer keuzes. Kies hierbij vooral voor een tool die je begrijpt en waar je data uit kan halen die waardevol is voor jouw website.

Als je deze data verzameld hebt is het tijd om de domein authority te verhogen met ouderwetse content marketing en een stukje PR. Zorg dat je een lijst maakt van websites waarvan een linkje naar jouw website van waarde zal zijn. Denk hierbij niet alleen aan je score, maar vooral aan de bezoekers van die website. Vraag je dus af of jouw website aansluit op het onderwerp dat daar behandeld wordt en of de bezoekers van die website ook iets aan jouw website hebben. Ga hierna aan de slag met het creëren van goede content om te kunnen delen met andere websites, en zorg natuurlijk voor de nodige linkjes in de tekst. Naast deze content marketing is het ook van belang om op social media actief te blijven. Maar zolang je goede content creëert, is het maar een kleine moeite om deze gelijk via een paar kanalen te delen.

 

Wil je graag jouw domain authority verhogen, maar heb je de tijd niet om het zelf te doen? Neem dan contact op met DBOM. Onze specialisten op het gebied van domeinautoriteit staan altijd voor je klaar om ook jouw website autoriteit op het internet te geven.