Een Flauw Benul - Data en AnalysesDoor Mitchel Van Luit - 20 September 2017

Een Flauw Benul is een serie blogs waarin onze stagiair Mitchel van Luit de beginselen van online marketing bespreekt. Om de week schrijft Mitchel over een onderwerp binnen online marketing waar hij kennis mee heeft gemaakt bij DBOM.

Veel mensen zeggen het en veel mensen hebben gelijk: meten is weten. Als online marketeer is meten belangrijk, want je wilt de resultaten van je werkzaamheden weten. Maar met alleen meten kom je eigenlijk niet zover. Pas wanneer je de gemeten data gaat analyseren, kom je tot nieuwe kennis en inzichten. Maar wat analyseer je? En hoe gebruik je deze data?

Gericht analyseren

Wanneer je data analyseert, is het belangrijk dat dit gericht gebeurt. Het willekeurig analyseren van data kan wel wat opleveren, maar het is zonde als alle tijd verdwijnt in data die niet van toepassing is. Bepaal dus van tevoren welke data belangrijk is voor jouw doelstellingen en stop je tijd alleen daarin. 

Analyseren om te verbeteren

Welke data belangrijk is, verschilt per organisatie. Sommige data is echter belangrijk voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal bereikte mensen of de hoeveelheid conversies. Met deze data kan je bepalen hoe jouw organisatie het doet. Je meet bijvoorbeeld hoeveel mensen je bereikt met social media of hoeveel conversies je met SEA binnenhaalt. Gebruik deze data niet alleen om te controleren, maar ook om te verbeteren.

Als je merkt dat bepaalde resultaten minder zijn dan anderen, zoek dan uit hoe dit komt en pas je campagnes daarop aan. Wanneer de veranderingen zijn doorgevoerd, meet je de resultaten weer en bepaal je de volgende stap. 

Nieuwe activiteiten

Naast het controleren en verbeteren van de huidige online marketingactiviteiten, kan je data ook analyseren om nieuwe activiteiten te starten. Gebruik bijvoorbeeld de gegevens van de websitebezoekers om nieuwe doelgroepen te identificeren. Zet vervolgens nieuwe campagnes op om deze doelgroep te bereiken. Bepaal ook via welke websites mensen op jouw website terechtkomen. Leg vervolgens contact met deze websites, zodat je via deze weg nog meer bezoekers trekt.

Onderzoek ook het gedrag van de bezoekers op de website. Bekijk bijvoorbeeld welke pagina’s populair zijn. Deze kennis kan je onder andere benutten door gerelateerde pagina’s te creëren die voor extra inkomsten zorgen. 

Waar te beginnen?

Er is in de data vaak wel iets te vinden wat je kan verbeteren of wat je als beginpunt voor nieuwe marketingactiviteiten kan gebruiken. Let er wel op dat je relevant bezig blijft. Wil je weten wat je nog meer uit je data kan halen? Neem contact op met DBOM.