Voorkom een ‘face-palm’-momentje: De 5 bekendste copywriting foutenDoor Maxime Eringa - 13 November 2017

“Een tekst schrijven? Tuurlijk, dat doe ik wel even!” Het lijkt misschien makkelijk, maar niet iedereen is een geboren schrijver. Copy speelt echter een grote rol in online marketing. Niet alleen in het vindbaar maken van je website, maar ook in het overtuigen van de bezoekers op jouw site.

 

Ga doelgericht te werk

Een echte copywriter schrijft niet alleen leuk en foutloos, maar schrijft om bepaalde marketingdoelen te behalen en bezoekers aan jouw merk te binden. Het is de kunst van een copywriter om pakkende teksten te schrijven die traffic genereren, bezoekers boeien en aanzetten tot een aankoop. 

Vandaag de dag kan iedereen teksten schrijven en online posten, en juist hierdoor komt het voor dat er niet genoeg waarde wordt gehecht aan gedegen teksten. Vaak wordt er last minute een copywriter ingeschakeld om toch nog even snel de teksten na te kijken. Zo werkt dat natuurlijk niet. Juist dan worden fouten snel gemaakt. Dit doet vervolgens niet alleen afbreuk aan de geloofwaardigheid van jouw merk, het is ook verschrikkelijk gênant.

 

Waar gaat het fout?

Hieronder licht ik de 5 meest gemaakte fouten toe. Grijp je kans en lees ze goed door. Zo voorkom jij een online ‘face-palm’ momentje!

  1. Natuurlijk… een tekst vol spelfouten!
    Helaas kan je niet altijd alleen maar rekenen op de spellingscheck van Word. Al helemaal als het gaat om de zinsopbouw. Het is heel belangrijk dat je jouw teksten altijd laat checken door een ander. Waarom? Simpel: zo’n 74% van alle internetgebruikers let wel degelijk op de kwaliteit en spelling van websiteteksten. Daarnaast is bewezen dat maar liefst 59% van de mensen geen zaken willen doen met een bedrijf dat duidelijke spelfouten op de site heeft staan!
     
  2. Keyword spamming
    Elke online marketeer en copywriter wil natuurlijk graag de gouden formule vinden om hun website op de eerste pagina van Google te krijgen. Dit heeft er dan ook toe geleid dat veel mensen hun websiteteksten helemaal vol propten met zoekwoorden waar zij graag op gevonden willen worden. Hoewel dit in het verleden wel werkte, straft Google dit nu juist af. Teksten moeten goed leesbaar blijven voor een SEO-optimale website. Let er daarom op dat je niet teveel dezelfde zoekwoorden gebruikt en wissel af met synoniemen of andere relevante termen.
     
  3. ‘Even’ vergeten dat de kop ook heel belangrijk is…
    Als je vaak een blog leest zal je dit zeker herkennen: je leest een artikel alleen als de kop jou aanspreekt. Een kop die niet veelzeggend is of die niet triggert zal je snel overslaan. En als mensen de kop van jouw blog niet eens interessant vinden, waarom zouden ze het artikel dan überhaupt lezen?
     
  4. Je verkoopt jezelf en jouw producten/diensten
    Dit klink misschien gek, maar bedenk even wat jij graag wil als je online een product of service zoekt. Juist! Je wil een oplossing voor jouw probleem, niet een verkooppraatje van weer een ander bedrijf. Richt jouw teksten dus zo in dat ze duidelijk uitleggen wat jouw merk kan verbeteren voor jouw klanten. Denk hierbij aan: zo bespaar jij tijd, voel je je minder gestrest, word je productiever…
     
  5. Last, but definitely not least: je komt niet betrouwbaar over in jouw webteksten
    Laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk heel gemakkelijk voor de bezoekers van je website om jouw uitspraken in twijfel te trekken. Dat doet iedereen, overal en altijd. Zorg er daarom voor dat je vertrouwen opbouwt, door ook testimonials, reviews en extern bewijs te leveren waarom bezoekers voor jou moeten kiezen!

 

Uiteraard zijn wij er om jou op weg te helpen met spetterende webteksten. Neem gerust contact met ons op als je meer wil weten.