9 manieren om het conversiepercentage op jouw landingspagina’s te verhogen10 April 2018

Je steekt veel tijd en aandacht in het genereren van verkeer naar specifieke landingspagina’s. Enerzijds middels SEO-inspanningen, maar mogelijk ook via (betaalde) kanalen. Hoe zonde is het als er vervolgens onvoldoende conversies op de betreffende landingspagina plaatsvinden?

Het doel bij het optimaliseren van landingspagina’s is het verhogen van de conversieratio. Landingspaginaoptimalisatie (LPO) is dan ook een onderdeel van het conversieoptimalisatie- of CRO-proces. Geoptimaliseerde landingspagina’s zorgen, mits op de juiste manier verbeterd, dan ook in vrijwel alle gevallen voor meer verkopen, leads of resultaat bij een ander gesteld doel.

In dit blogartikel behandelen we negen aandachtspunten die van belang zijn bij het optimaliseren van landingspagina’s op jouw website. 

1. Stel een doel

Bepaal allereerst voor iedere landingspagina wat voor de bezoeker het gewenste doel is. Start aan de hand daarvan met optimaliseren. Wil je een product verkopen, ingevulde formulieren ontvangen of content laten bekijken/downloaden? Als dit voor de bezoeker niet direct duidelijk is, is de kans groot dat de deze niet het gewenste doel bereikt.

2. Call-to-action

Minimaliseer je hoeveelheid call-to-actions. Dit punt hangt samen met het eerste. De keuze tussen verschillende soorten call-to-actions levert voor de bezoeker keuzestress op. Als je de bezoeker de keuze geeft tussen hun e-mailadres achter te laten voor de nieuwsbrief en de mogelijkheid een demo aan te vragen, geef je deze te veel mogelijkheden. Dit kan ertoe leiden dat de bezoeker helemaal geen keuze maakt.

3. Beperken van afleiding

Zorg dat de bezoeker onderweg naar het doel zo min mogelijk afgeleid wordt. Dit kan, afhankelijk van de pagina, door het verminderen van bijvoorbeeld navigatie-elementen, irrelevante invoervelden, of andere onnodige websitefunctionaliteiten. Een simpelere en rustigere pagina doet in veel gevallen wonderen.

4. Voordelen benadrukken

Benadruk welke voordelen de bezoeker op de pagina kan behalen en hoe dit met zo min mogelijk moeite gedaan kan worden. Het helpt hierbij om de tone-of-voice toe te spitsen op de lezer en te experimenteren met verschillende overtuigende kopteksten en call-to-actions. Onderschat daarbij niet de waarde van passende (tussen)kopjes op een pagina. 

5. Verwachtingsmanagement

Zorg ervoor de landingspagina aansluit bij de verwachtingen die de bezoeker heeft, of de verwachtingen die via een eerder kanaal gecreëerd worden. Test verschillende zoekwoorden in advertenties en zorg dat deze aansluiten bij de pagina. Als de pagina of ervaring niet aansluit, is de bezoeker snel weer weg.

6. Verhoog autoriteit

Het is belangrijk dat jouw site betrouwbaar overkomt voor de bezoekers. Dit realiseer je door het integreren van testimonials, quotes, casestudies, reviews of logo’s van partners/klanten. Hiermee onderbouw je de betrouwbaarheid van je pagina, website en zo dus ook je bedrijf. Welke van de bovengenoemde het beste werkt op jouw pagina is wederom afhankelijk van het te bereiken doel en de paginaopzet.

7. Beloon de bezoeker

Experimenteer met verschillende manieren van belonen wanneer er om gegevens wordt gevraagd. In het geval van het verzamelen van contactgegevens via een formulier, zijn bezoekers niet altijd even bereid deze direct weg te geven. Een incentive kan daarbij helpen. Testen met verschillende vormen van incentives geeft inzicht in welke vorm het beste werkt. Zaken om aan te denken zijn een informatieve video, e-book, whitepaper of andere vorm van content. 

8. Laadtijd verkorten

Steeds meer bezoekers bekijken een pagina op een mobiele telefoon. Maar telefoons beschikken niet altijd over een even consistente of snelle verbinding. Om die reden is het verstandig te kijken naar manieren om de laadtijd op (mobiele) pagina’s verder te verkorten. Een landingspagina die er bovengemiddeld lang over doet om te laden, is negatief voor de gebruikservaring. De bezoeker van de pagina zal in dat geval afhaken voordat de conversie heeft plaats gevonden, wat leidt tot een lager conversiepercentage.

9. Zoekmachines

Landingspagina’s waarbij de gebruiker een actie dient te ondernemen, bijvoorbeeld contactgegevens achterlaten in ruil voor een whitepaper, doen het algemeen genomen minder goed in zoekmachines. Reden hiervoor is dat zoekmachines de pagina’s vaak als minder relevant voor hun gebruikers zien. Houd daar rekening mee als het voornaamste doel is om bezoekers via SEO binnen te halen. Hier kan op worden ingespeeld door een deel van de inhoud van de whitepaper toch te tonen op de pagina of vanuit andere bronnen/pagina’s zoals een blogbericht door de verwijzen naar de landingspagina. 

Samenvattend is het belangrijk afgebakende doelen voor landingspagina’s te stellen. Wees aansluitend op dat doel consistent met de call-to-actions en beperk elementen die de gebruiker af kunnen leiden. Tevens kan eventuele weerstand worden weggenomen door voordelen zo snel mogelijk richting de gebruiker te communiceren en zo mogelijk te belonen. Wek echter geen verwachtingen die niet waargemaakt worden, want dan is de klant weg. Afsluitend is de landingspagina te optimaliseren door autoriteit te verhogen en laadtijd te verkorten. 

Kom je er toch niet helemaal uit of wil je eens met één van onze conversieoptimalisatie-specialisten sparren? Neem dan contact met ons op en kom langs voor een kop koffie.