Contentmarketing via social media: dit wil je publiek zien06 December 2017

Marketingcommunicatie omvat al lang niet meer alleen een (reclame)boodschap de wereld in gooien en wachten tot er klanten op afkomen. Social media hebben een nieuwe wereld geopend, waarin bedrijven, buiten alleen social advertising, veel meer mogelijkheid hebben actief een relatie op te bouwen met consumenten. Maar social media zijn van oorsprong media die mensen gebruiken om met elkaar sociale interacties aan te gaan, niet om reclame te zien of met merken in aanraking te komen. Hoe zorg je er als merk dan toch voor dat je publiek zich bezighoudt met jouw content op social media? 

Om die vraag te beantwoorden zul je eerst moeten kijken hoe consumenten omgaan met social media, vanuit een user perspective. Welke handelingen voeren zij uit? Maar belangrijker nog: hoe kan jij daarop inspelen en ze op die manier het best betrekken bij jouw merk? Kortom, hoe pak jij het best contentmarketing aan via social media? In dit blog lichten we toe hoe consumenten zich gedragen op sociale netwerken en geven we je praktische tips voor een gefundeerde contentstrategie op social media. 

 

Wat doen consumenten op social media?

Contentmarketing gaat om het opbouwen van een relatie met je publiek door ze geregeld in aanraking te laten komen met jouw content. Bij het opstellen van een geschikte contentstrategie voor social media, begin je dan ook altijd bij je publiek. Hoe gedragen gebruikers zich op social media? Hier onderscheiden we drie soorten gedrag:

  1. Consumeren
    Dit gaat puur om het lezen of bekijken van content. Het is passief gedrag, want er is geen sprake van output door de gebruiker.

  2. Bijdragen
    Een bijdrage leveren is actiever gedrag. Het vraagt om een specifieke handeling van de gebruiker. Dit is vaak één druk op de knop: een like, een retweet of het delen van een bericht.

  3. Creëren
    Wanneer gebruikers zelf content creëren, kan dat in de vorm van een foto, video of een review. Er kan echter ook gecreëerd worden op lager niveau: als ze een reactie plaatsen.

Alledrie deze soorten gedrag wil je bereiken. Ze zorgen respectievelijk voor meer betrokkenheid bij jouw merk, maar tegelijkertijd kosten ze ook steeds meer moeite. Het lezen van een artikel of post kost bijvoorbeeld minder moeite dan het schrijven van een review. Hierbij geldt overigens: hoe meer inspanning nodig is, hoe minder dat gedrag wordt vertoond. En daar moet je op letten bij het delen van content op social media.

 

Hoe speel je in op het gedrag?

Jouw content moet je publiek aansporen volop te consumeren, bij te dragen en te creëren. Als dit lukt, dan vergroot je daarmee je bereik en heb je meer publiek om aan te sporen tot actie. Alleen maar kansen dus! Maar wat voor content moet je plaatsen om je consumenten zo veel mogelijk aan te sporen in hun gedragingen tegenover jouw merk? 

Het antwoord daarop is simpel: bied ze content dat aansluit op hun behoeftes. Allereerst hebben gebruikers een informatiebehoefte. Als ze jouw merk volgen, zijn ze geïnteresseerd in informatie over jouw producten, diensten of acties. Plaats jij relevante informatie, dan wordt vooral het consumeren aangejaagd. Maar je kunt het ook andersom nemen: vraag je publiek eens om informatie. Vraag bijvoorbeeld naar ideeën voor verbetering van je merk. Zo speel je in op het creëren in social media en vergroot je betrokkenheid.

Daarnaast hebben gebruikers een behoefte aan entertainment. Jouw content moet ze vermaken. Leuke content speelt vooral een rol bij de eerste indruk: mensen liken of volgen jouw pagina eerder wanneer ze merken dat er plezier uit te halen valt. Plezierige content werkt ook beter voor het binden van je publiek. De positieve indrukken ervan laten een algeheel positieve associatie met jouw merk achter. Je kunt met een plezierige post inspelen op het bijdragen door bijvoorbeeld een winactie te plaatsen waarbij mensen moeten delen of liken.

 

Pak het aan

Zorg dus voor zowel informatieve, als leuke content waarin je specifiek inspeelt op het soort gedrag dat jij wil uitlokken bij je publiek. Let er hierbij wel op dat je niet teveel vraagt van je publiek en dat je niet teveel focus legt op één soort gedrag. Regelmatige content houdt jouw pagina up-to-date, maar variatie houdt je pagina interessant.

 

Ben je benieuwd geworden naar de mogelijkheden van contentmarketing via social media om jouw publiek te vergroten en beter aan je te binden? De specialisten van DBOM helpen je graag met het uitwerken en realiseren van een gefundeerde strategie. Bekijk onze werkwijze of neem contact op voor meer informatie!