De magische formule: contentmarketing + copywriting03 October 2017

Je publiek bereiken met de dingen die jij op je website plaatst, is wat je als schrijver voor ogen hebt. Maar met alleen het bereiken van je publiek is het nog niet gedaan. Jij moet hun interesse wekken, deze vasthouden en (misschien wel het belangrijkst) ze hongerig maken naar meer. Maar hoe doe je dat? Het antwoord ligt in de magische formule: een combinatie van contentmarketing en copywriting.

Bouw een relatie op

Bij contentmarketing maak en verspreid je content om zo een langlopende relatie op te bouwen met je publiek. Je vormt die relatie door ze vaak in aanraking te brengen met je content. Wanneer dit geregeld gebeurt, vormt zich een herinnering in het hoofd van je doelgroep. Zodra zij behoefte hebben aan jouw product of service, denken ze op deze manier als eerste aan jou. 

Hongerig naar meer

Jij ziet dus graag dat mensen jouw website bezoeken om je content te bekijken, en dan het liefst ook vaker dan een keer. Maar hoe zorg je voor veel terugkerend verkeer naar jouw content? Je publiek moet, ten eerste, een duidelijk beeld hebben van jouw content. Houd dus een leidraad aan en laat elk stukje content onderdeel zijn van een groter verhaal.

Ten tweede moet je publiek na het eerste stukje content gezien te hebben, hongerig zijn naar meer. Ze moeten meer van jou willen volgen. Hier komt copywriting om de hoek kijken. Copywriting draait volledig om effectief taalgebruik: strategische bewoordingen die de interesse van je publiek trekken en ze aanzetten tot actie. Het maakt lezers nieuwsgierig naar jouw content en geeft ze een positief gevoel over jouw product of service.

Wat kan er fout gaan?

Contentmarketing en copywriting gaan dus hand in hand. Sterker nog, de twee vullen elkaar perfect aan - mits ze op de juiste manier worden toegepast. Een contentmarketing strategie loopt al snel stuk op niet-boeiende teksten. Maar goed geschreven teksten zorgen op hun plaats ook niet voor terugkerend verkeer als ze geen onderdeel zijn van een groter plaatje. 

Voor werkende contentmarketing is goede copywriting dus essentieel. Je moet denken als copywriter en je publiek boeien. Maar hoe doe je dit? En waar gaat het mis als mensen niet terugkeren naar jouw content? We zetten een aantal veelvoorkomende fouten op een rij en bieden je vervolgens de oplossing:

  1. Je titels verleiden je lezers niet
    Dit zorgt ervoor dat een potentiële lezer in eerste instantie jouw content niet eens opent. Je titel is te vaag, te creatief of niet interessant genoeg. Een titel als “De wondere wereld van de zoekmachine” (te creatief) of “Google: waar alles te vinden is” (te saai), kan bijvoorbeeld beter worden vervangen door “Wat Google jou allemaal kan bieden”. Je lezer wordt nieuwsgierig naar wat er achter de titel zit en maakt sneller een bezoekje naar jouw website.
     
  2. Je lezers voelen te weinig vertrouwen
    Je wilt dat je lezer, naar aanleiding van jouw content, een goed gevoel heeft over jou - en dan vooral vertrouwen heeft in jou als specialist. Bewijs met je content dat jij het beste product of de beste service levert voor hun behoefte. Hoe bouw je vertrouwen op? Door lezers jouw content te laten delen. Content die vrienden op Facebook delen, wordt namelijk betrouwbaarder gevonden dan een artikel dat direct vanuit een bedrijf komt. Goede copywriting zorgt zo niet alleen voor een groter vertrouwen onder de doelgroep, maar ook nog eens voor meer publiek. 
     
  3. Je lezers halen geen voordeel uit jouw content
    Schets een duidelijk beeld van wat ze aan jouw content hebben. Nuttige content zorgt ervoor dat de lezer er een goed gevoel op nahoudt en vergroot daarmee de kans op terugkeren. Maak daarom goed duidelijk dat de lezer gebaat is bij jouw content. Bied bijvoorbeeld een goede oplossing voor een probleem. Hiermee wek je positieve emotie op bij je doelgroep, wat niet alleen goed is voor je image, maar ook voor het terugkerend verkeer naar jouw content.

Hoe nu verder?

Om met contentmarketing je publiek optimaal op te bouwen en aan je te binden, is de juiste copywriting dus onmisbaar. Als dit dan ook nog eens SEO-proof copywriting is, klim je zo in populariteit en hou je je groeiende doelgroep ook beter vast. Ideaal toch?

Wil jij aan de slag met ervaren content marketeers en SEO copywriters? DBOM begeleidt je graag in het gehele proces. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken, of voor de aanvraag van een proeftekst.