Best Practices LinkedIn AdsDoor Merit Koutstaal - 21 September 2018

Richt jij je op de B2B-markt? Dan biedt adverteren via LinkedIn je heel gerichte kansen. Naast dat 43% van alle bedrijven dit platform (nog) niet gebruikt om op te adverteren, weet je zeker dat je alleen bedrijven en professionals target. Ben je op zoek naar succes met LinkedIn Advertising? Zorg dan dat de basis van je advertenties staat als een huis. In deze blogpost geef ik je vijf best practices voor een sterke opbouw van LinkedIn-advertenties.

1. Bepaal je doel

Misschien voor de hand liggend, maar bepaal eerst het doel van de advertenties. Op basis van dat doel bedenk je een bijpassende ad. Een aantal doelen die zeer geschikt zijn voor LinkedIn:

  • Brand Awareness: wil je zoveel mogelijk bekendheid voor jouw bedrijf, dan is LinkedIn hier zeker een geschikt medium voor. Geschikte materialen zijn bijvoorbeeld een blog of een evenement als sponsored content.
  • Leads genereren: voor wat, hoort wat. Wil je zoveel mogelijk leads binnenhalen, bied dan iets aantrekkelijks aan. Denk bijvoorbeeld aan korting of een gratis demo van een product of service.
  • Uitbreiden van je contacten: zoek je als bedrijf een manier om meer contacten te verzamelen? Bied dan een whitepaper of een rapportage met relevante informatie aan. De bezoekers die doorklikken naar je website om te downloaden, kun je bijvoorbeeld met e-mail toevoegen aan een contactenlijst om hier later weer mee te adverteren.

2. Houd biedingen goed in de gaten

De advertentieruimte binnen LinkedIn is schaars. En met het huidige aantal gebruikers (500 miljoen) is die schaarste alleen maar groter. Het gevolg is dat biedingen hoog zijn op dit platform. Monitor je bod dus goed en schat van tevoren in wat succes betekent binnen LinkedIn.

In vergelijking met Google Ads is de gemiddelde CPC van LinkedIn zo’n 180% hoger. Ook de doelconversieratio moet daarom flink omhoog bijgesteld worden om dezelfde resultaten in Ads te zien als het gaat om kosten per conversie. LinkedIn is dus duurder, maar er zijn effectieve strategieën toe te passen om je conversieratio zo hoog mogelijk te krijgen. Deze bespreek ik hieronder.

3. Wie is je beoogde doelgroep?

LinkedIn biedt tal van mogelijkheden om jouw professionele doelgroep te bereiken. Echter, het medium is minder geschikt om consumenten aan te spreken. Houd deze dus buiten beschouwing bij het bepalen van je doelgroep.

Een aantal targetingmogelijkheden binnen LinkedIn:

  • Bedrijf en functie: Adverteren kan op de baan en het bedrijf van een gebruiker. Maar je kunt ook targeten op de industrie of grootte van het bedrijf.
  • Demografie: Kies welk geslacht, welke leeftijd en locatie het best passen bij wie je wilt bereiken.
  • Remarketinglijsten: Maak gebruik van de LinkedIn pixel en target mensen die je website al een keer hebben bezocht.
  • E-maillijsten: Heb je in de loop der tijd veel e-mailadressen verzameld? Upload deze lijst in LinkedIn! Profielen van bekenden worden zo verzameld en getarget met jouw advertentie (vanaf 300 contacten).

4. Welke LinkedIn advertenties zijn er?

Tot voor kort waren de mogelijkheden binnen LinkedIn advertising redelijk beperkt. Recentelijk zijn deze sterk uitgebreid. Vrij snel achter elkaar zijn carrousel ads en dynamische tekst ads gelanceerd.

Per advertentiemiddel licht ik toe wat de voordelen ervan zijn:  

  • Carrousel Ads: Zeer geschikt als je stuurt op interactie. In carrousel ads upload je meerdere afbeeldingen en bijbehorende tekstjes. Beoog je een goede CTR te behalen of bijvoorbeeld meer volgers te krijgen op LinkedIn? Dan is een Carrousel Ad de goede keuze.
  • Dynamische Ads: Dynamische Ads zijn geschikt als je een gepersonaliseerde boodschap wil delen. Doelen als engagement, het opbouwen van een relatie met je volgers of prospecten benaderen passen goed bij dynamische ads. Voeg daarvoor CTA’s toe als ‘Volg ons’, ‘Demo aanvragen’ of ‘Download’ (zie afbeelding 1 als voorbeeld van dynamische ads).
  • Banner Ads: Deze vorm van adverteren is met name geschikt voor brand awareness. Zet banners bijvoorbeeld in om je merk te visualiseren of je nieuwste blogpost onder de aandacht te brengen.
  • Text Ads: Is je voornaamste doel leadgeneratie? Dan zijn text ads het meest geschikt. Deze zet je gemakkelijk op, stuur je snel bij en monitor je overzichtelijk. Text ads kosten bovendien een stuk minder dan andere ad vormen binnen LinkedIn.

5. Test regelmatig

Rome is niet op één dag gebouwd. Hetzelfde geldt voor adverteren met LinkedIn. Het kost wat trial en error, maar door alles goed te testen en te monitoren behaal je uiteindelijk steeds betere resultaten. Dus wees kritisch op je eigen campagnes, en laat meerdere ads in dezelfde campagne lopen om A/B tests uit te voeren. Alleen zo vind je wat het beste werkt voor jouw bedrijf.

Hulp nodig bij LinkedIn Advertising, of het liever zorgeloos overlaten aan de experts? DBOM helpt je graag verder! Neem contact op met mij of één van mijn collega's om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.