Bereid jouw SEO goed voor op de feestdagen met deze 5 praktische tips!

28 November 2018

 

Het lijkt misschien ver weg, maar de feestdagen staan om de hoek! Borrels en nieuwjaarsrecepties regelen, cadeautjes kopen, feestkleding en woonaccessoires inslaan: het hoort er allemaal bij. De feestdagen zijn voor veel bedrijven hét moment om veel omzet binnen te halen via campagnes en acties. Via Facebook, Instagram, YouTube, e-mail en Google Ads campagnes. Alles wordt uit de kast getrokken om zoveel mogelijk bezoekers op de website te krijgen en verkopen te stimuleren. Vergeet niet om SEO-optimalisaties toe te passen in je strategie. Organisch (niet betaald) verkeer naar de website leiden is één van de meest rendabele kanalen, mits je je natuurlijk goed voorbereidt! 

Daarom geven we vijf tips om je SEO-strategie goed voor te bereiden op de feestdagen, en zo meer omzet binnen te halen. 



1. Is er genoeg feestelijke content beschikbaar?

In onze blog over het belang van contentmarketing en copywriting spraken we over hoe belangrijk kwalitatieve website content is. Niet alleen om de lezer jouw verhaal duidelijk te maken, maar ook om (nieuw) publiek aan te trekken! Voor de feestdagen is leuke en relevante content cruciaal. Maar hoe begin je?



1. Ga op onderzoek uit: voor elk product of dienst valt er content te schrijven. Maar ook feestelijke content? Bedenk welke producten en/of diensten relevant zijn en bepaal op basis daarvan wat leuk is om over te schrijven. 


2. Doe daarna onderzoek naar het zoekvolume op relevante zoekwoorden, zoals ‘kerstcadeau man’ of ‘sinterklaas spel’. Hoe meer het woord aansluit bij jouw product/dienst, hoe beter.



Verkoop je bijvoorbeeld (handgemaakte) oorbellen? Dan is het leuk om een verpakking te leveren waarmee je je cadeau in de kerstboom hangt. Zo is een blog over ‘De 10 leukste kerstversieringen’, ‘Hoe versier ik mijn kerstboom?’ of ‘Originele kerstversiering’ leuk én relevant. Verkoop je samengestelde pakketjes met biologische of speciale wijnen? Een blog over ‘Het perfecte kerstcadeau voor vrouwen’ is dan interessant!

Een blog schrijf je niet om directe verkoop te stimuleren. Een leuke blog met linkjes naar de specifieke producten versterkt de aankoopintentie al. Daarnaast kan je de blog verspreiden op social media of de nieuwsbrief om meer bezoekers te krijgen. Ook kan je de blog uitzetten op andere relevante websites (linkbuilding!) om je Domain Authority te verhogen. Omdat dit een zeer belangrijk onderdeel van SEO is, moet linkbuilding in je strategie voor de feestdagen niet ontbreken!



2. Zijn je titels en meta descriptions er klaar voor?


Maak bestaande titels en meta desriptions relevant door ze een feestelijke touch te geven. Laten we teruggaan naar de (handgemaakte) oorbellen en bekijk de onderstaande voorbeelden. Welke titel en beschrijving spreken je het meeste aan tijdens het zoeken naar een kerstcadeau?

3. Zijn de productteksten afgestemd?


Voor SEO zijn up-to-date productteksten een must. Je laat hierdoor aan zoekmachines weten dat je continu de websitecontent update. Maar ook voor de feestdagen kan je productteksten aanpassen. Niet alleen voor zoekmachineoptimalisaties, maar ook voor de bezoekers. Een producttekst in een feestelijk tintje spreekt mensen tijdens deze dagen meer aan. Op de productpagina van een leuk boek, vermeld je bijvoorbeeld “Tip voor Sint Nicolaas: verras uw kind op pakjesavond!”. Je levert op deze manier persoonlijke en relevante content. 



4. Heb je de ALT-tekst aangepast? 

Afbeeldingen op belangrijke SEO pagina’s dienen een Alt-tekst te hebben. In een Alt-tekst beschrijf je de afbeelding met een korte tekst. Hier zet je ook de belangrijkste zoekwoorden. Op deze manier begrijpen zoekmachines waar de afbeelding over gaat. 

Tijdens het zoeken naar cadeaus voor de feestdagen, kijkt men ook naar de afbeeldingen. Denk hierbij weer aan het voorbeeld van de (handgemaakte) oorbellen. Het kan zijn dat iemand tussen de afbeeldingen zoekt naar het mooiste paar oorbellen als kerstcadeau. De zoekopdracht is: ‘oorbellen kerst’. Door de Alt-tekst van de afbeelding te veranderen van ‘Groene oorbellen, gemaakt van gerecycled plastic’ naar Groene oorbellen, gemaakt van gerecycled plastic. Het ideale kerstcadeau, is de kans groter dat je tussen de afbeeldingen staat. 

5. Haal de site opnieuw op via Google Search Console

Nadat alle aanpassingen doorgevoerd zijn, is het belangrijk dat je aan zoekmachines (Google) laat weten dat je dit hebt gedaan. Dit kan door de website opnieuw te laten ‘fetchen’ door Google. Dit doe je in Google Search Console. Heb je dit programma niet? Maak dan snel een account aan! Via deze tool kan je alle linkjes van de aangepaste website opnieuw laten crawlen door Google. Op deze manier zijn de aanpassingen sneller bekend en zal je sneller op de juiste termen gevonden worden.

Benieuwd naar meer mogelijkheden om je (feestelijke) SEO strategie aan te scherpen? Of wil je direct beginnen? Neem dan contact met ons op!