Waarom jij een ijzersterke anchor text nodig hebt13 October 2017

Ben je al een keer in aanraking gekomen met SEO? Dan weet je waarschijnlijk wat er wordt bedoeld met een “anchor text”. Weet je het nog niet? Dan is dit artikel voor jou. Voor iedereen die zich bezighoudt met SEO, is anchor text namelijk een belangrijk begrip. Jouw SEO lijdt eronder als je geen ijzersterke anchor text hebt. Maar wat is een anchor text? Waarom heb je een goede anchor text nodig? En belangrijker nog, waar let je op bij het maken van de ultieme anchor text? 

 

Waar vind je de anchor text? 

Je komt in aanraking met een anchor text als je bij Google een zoekterm intypt en vervolgens kijkt naar de zoekresultaten. De getoonde zoekresultaten op Google bestaan altijd uit minimaal een titel, de URL van de website en de meta description. De titel, ook wel meta title genaamd, is de titel van het zoekresultaat en herken je aan zijn blauwe kleur. Daaronder vind je de URL naar de website, zoals je ook kan zien in het voorbeeld van DBOM hieronder. De URL is altijd groen. 

Onder de URL staat een beschrijving van de website. Deze beschrijving wordt ook wel de meta description genoemd. De meta description mag maar uit een bepaald aantal tekens bestaan. Je moet hierdoor goede keuzes maken in het formuleren van dit korte stukje tekst, dat prominent in beeld komt. Je wilt namelijk een stukje tekst creëren dat precies weergeeft wat relevant is voor jouw potentiële klanten, zodat zij sneller op jouw website klikken.  

 

Wat is een anchor text? 

Nu je weet wat de meta title en de meta description zijn, kunnen we uitleggen wat een anchor text is. Een anchor text bestaat namelijk uit één of meerdere losse woorden die verwerkt zitten in de meta description of de meta title. Als je op deze woorden klikt, brengen ze je naar een gerichte pagina van een website, voorbij de homepage. 

Er zijn veel verschillende vormen van een anchor text. Je kunt één of meerdere zoekwoorden gebruiken, zoals “SEO” of “online marketing”, maar je kunt ook een volledige URL, een call-to-action of een merknaam inzetten om naar bepaalde pagina’s van je website te linken. Welke vorm het beste werkt voor jouw website, is afhankelijk van wat je wil bereiken en waar je jouw publiek het liefst naartoe wil leiden.

 

Het belang 

Een anchor tekst is dus belangrijk voor het gericht linken naar je website. Wanneer deze goed in elkaar steekt en informatie bevat over wat men kan verwachten van de pagina waarnaar zij gelinkt worden, is de kans groter dat zij erop klikken. Dit leidt uiteindelijk tot de generatie van meer traffic naar je website, wat indirect bijdraagt aan een betere positie van jouw website op Google. Een goede anchor text maakt jouw site populairder, ideaal dus voor SEO! 

Anchor text speelt ook nog een andere rol bij SEO optimalisatie. Wanneer een internetgebruiker in Google klikt op die gerichte woorden uit de anchor text, komen ze gelijk op een specifieke pagina terecht. Voor SEO doeleinden is dit gunstig, omdat je bezoekers van Google gemakkelijk naar de pagina van jouw website leidt, die zij nodig hebben. Eenmaal op deze pagina, is de kans groter dat een nieuwe bezoeker precies vindt wat hij of zij zoekt, en dus minder snel terugkeert naar de resultatenpagina van Google. Je zogeheten ‘bounce rate’ gaat omlaag, wat weer gunstig is voor de relevantie die Google geeft aan jouw pagina.

 

Van je externe links moet je het hebben

Een goede anchor text schrijven, garandeert niet meteen een nummer 1 plek binnen Google. Andere websites kunnen namelijk ook een anchor text met een link naar jouw website bevatten. Wanneer dit veel gebeurt, kan het van grote waarde zijn voor de linkbuilding van jouw SEO. Voornamelijk wanneer er door anderen naar jouw website wordt verwezen met relevante keywords. Hoe vaker er extern gelinkt wordt naar jouw website, hoe hoger Google jouw relevantie inschat voor bepaalde doeleinden. Zo kom je hoger in de zoekresultaten en klim je steeds verder naar die eerste positie wanneer Google gebruikers zoeken op jouw keywords uit de anchor texts. 

 

Tips voor het maken van een anchor text

Nu je weet wat een anchor text is, hoe je deze herkent en waarom deze zo belangrijk is, willen we je vier tips geven voor het maken van een ijzersterke anchor text:

  1. Kies relevante keywords
    Zorg dat je anchor text bestaat uit relevante keywords waaruit Google (en een potentiële bezoeker) kan opmaken waar de gedoelde pagina over zal gaan. Deze tekst moet namelijk dienen als hint over wat je op de pagina zal vinden. Met teksten als: “KLIK HIER” kom je er niet. Goed keyword research is de beste basis hiervoor!
     
  2. Gebruik keyword planner
    Google kijkt niet alleen naar de combinatie van woorden, maar ook naar de woorden los van elkaar. Kies daarom voor een combinatie van woorden die op zichzelf ook waardevol kunnen zijn voor jouw SEO. De tool keyword planner, onderdeel van Google Adwords, laat zien welke woorden vaak gegoogeld worden en hoe hoog de concurrentie is. Dit is handig voor het selecteren van de optimale combinatie aan woorden, waarop jij het snelst gevonden wordt. 
     
  3. Maak gebruik van long-tail anchor teksten
    Een lange specifieke anchor text, ook wel long tail, geeft veel voordelen. Allereerst omdat een combinatie van de woorden jouw anchor text unieker maakt dan één woord. ‘Witte langharige labrador’ levert minder concurrentie op dan ‘honden’ en het is voor de bezoekers fijner om te weten wat zij precies kunnen verwachten op jouw website. Pas wel op dat je het relevant voor jezelf houdt en kijk hierbij goed naar de efficiëntie van je bereik.
     

Wil jij liever professionele hulp bij het maken van anchor texts of voor de gehele optimalisatie van jouw SEO en website? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.