Google Analytics: Optimaliseer jouw website met de trechterweergaveDoor Claire van de Velde - 10 July 2018

Hoe optimaliseer je jouw website als je niet weet waar de probleempunten liggen? Precies, zie daar eerst maar eens achter te komen. De oplossing: de trechterweergave van Google Analytics. Deze geeft een duidelijk beeld van slecht presterende pagina’s, zodat je precies weet waar op jouw website verbeteringen doorgevoerd moeten worden.

Optimalisatie van slecht presterende pagina’s

 Je wil graag precies weten welke stappen een bezoeker neemt die leiden tot de realisering van je doelstellingen. Maar je wil deze stappen niet alleen kunnen meten, je wil ook zien bij welke stap een bezoeker afhaakt. Hierdoor krijg je inzicht in de pagina’s die slechter presteren en weet je waar verbeteringen doorgevoerd moeten worden. Als heel veel bezoekers afhaken bij bijvoorbeeld de stap waar adresgegevens en contactgegevens ingevuld moeten worden, is het handig om na te gaan hoe deze stap geoptimaliseerd kan worden. De trechterweergave van Google Analytics geeft inzicht in deze gegevens.

Een accurate trechterweergave

De trechterweergave in Google Analytics is een weergave van zelf opgestelde (vereiste) stappen die een bezoeker neemt en uiteindelijk leiden tot een conversie. In de trechterweergave kan je precies zien hoeveel mensen in aantallen en procenten in de trechter terecht komen, hoeveel mensen uitstappen op verschillende pagina’s en wat de conversieratio van de trechter is.

Om een trechterweergave te kunnen maken moeten een aantal gegevens bekend zijn:

  • Wat zijn de doelstellingen van mijn bedrijf?
  • Welke conversies zijn daarbij van belang?
  • Welke stappen zijn vereist om deze conversies te realiseren?

Een voorbeeld van een doelstelling is: ‘5% van alle maandelijkse bezoekers moeten een aankoop hebben gedaan’. Een belangrijke conversie daarbij is een uiteindelijke aankoop op de website. Stappen die vereist kunnen zijn om dit te realiseren zijn bezoeken aan de productpagina, de winkelwagen bekijken, adresgegevens invullen, betaaloptie selecteren, een orderoverzicht en de bedankpagina bezoeken. Maar weet wel, een doelstelling hoeft niet perse gerelateerd te zijn aan de omzet. Het opbouwen van naamsbekendheid is bijvoorbeeld ook een goede doelstelling.

Hoe optimaliseer je jouw website aan de hand van deze gegevens?

Zoals te zien in het bovenstaande figuur verlies je in dit specifieke geval de meeste klanten in de trechter ‘betaalopties’. Hier gaat slechts 70% van de gebruikers door naar de volgende stap, waardoor je een groot aantal klanten verliest. Het groene vlak in de figuur betekent het percentage wat doorstroomt naar de volgende stap. Het rode vlak betekent het procentuele aantal dat afhaakt bij de desbetreffende stap. Naast elke trechter zie je een duidelijk overzicht waarin staat naar welke pagina de afhakende bezoeker gaat. Zo zie je dat in het bovenstaande voorbeeld maarliefst 5.190 klanten terug gaan naar de pagina ‘/checkout/payment’. Dit kan meerdere mogelijke redenen hebben. Wellicht wilt de klant de rekening nog een keer checken, toch nog een kortingscode invullen of hadden ze nog niet verwacht dat de volgende stap al ‘betaalopties’ was en keerde ze daarom terug. Daarnaast kan het zijn dat de gewenste betaaloptie niet in de lijst staat. Hoewel je in sommige gevallen niet exact weet wat de motivatie van de bezoeker is, kan jouw website wel gerichter optimaliseren, op basis van de stappen in de trechter.

 

Als je ziet dat veel klanten afhaken bij een bepaalde stap in het conversieproces, kan je deze stap verbeteren om zo jouw website te optimaliseren. Verlaten de meeste klanten het proces als ze hun adresgegevens moeten invullen? Wellicht laadt de pagina langzaam, wordt deze pagina geredirect of is het invulformulier niet overzichtelijk. Haakt de bezoeker af op een belangrijke pagina? Wellicht spreekt de content ze niet aan, zijn er niet genoeg call to actions op de pagina of loopt de bezoeker op een dood eind. Je krijgt in ieder geval inzicht in de stap die jouw conversies beïnvloedt. 

Het instellen van de trechterweergave

Als de stappen eenmaal bekend zijn, kan je een trechterweergave invullen in Google Analytics. 

  1. Klik op het kopje beheerder linksonder op de hoofdpagina 
  2. Klik onder het menu ‘weergave’ helemaal rechts op het kopje ‘doelen’
  3. Je belandt op een nieuwe pagina met het overzicht van je doelen. Klik op deze pagina op het kopje ‘nieuw doel’ 
  4. Klik op ‘aangepast doel’ onder de doelconfiguratie 
  5. Stel vervolgens bij de doelbeschrijving een titel en type in. Als we het voorbeeld aanhouden is de titel bijvoorbeeld ‘aantal gerealiseerde orders’ en het type ‘bestemming’.
  6. Als het type ‘bestemming’ is, vul je bij de ‘doeldetails’ de URL’s van de benodigde pagina’s in. 

Vanaf nu maakt Google Analytics voor jouw doelen een overzichtelijke trechterweergave. Historische gegevens worden niet gebruikt, dus de trechter wordt gevuld met beschikbare data vanaf het moment dat je deze aanmaakt. 
Er zijn meerdere type doelstellingen die je in kan stellen. In het voorbeeld hebben we het type ‘bestemming’ behandeld, dit omdat voor deze type doelstellingen de trechterweergave het beste gebruikt kan worden. Er zijn, los van het gebruik van de trechterweergave, nog drie andere doelstellingen te analyseren.

  1. Duur: hoe lang iemand op de pagina is (een doel kan bijvoorbeeld zijn dat iemand 5 minuten of langer op de pagina blijft)
  2. Pagina’s/schermen per sessie: hoeveel pagina’s iemand bezocht heeft (een doel kan bijvoorbeeld zijn dat iemand minstens drie paginas bezoekt)
  3. Gebeurtenis: Een bepaalde gebeurtenis op de website (een gebeurtenis die je bijvoorbeeld kan meten is of iemand een video heeft afgespeelt)

Deze types zijn voornamelijk belangrijk als je bepaalde conversies wil meten, niet om de website te optimaliseren door middel van de trechterweergave. 

Optimaliseer jouw site

Aan de hand van de gegevens van de trechter zie je hoeveel bezoekers, of hoeveel procent, op bepaalde gedeeltes van jouw website afhaken. Op basis van deze analyse kan je jouw site optimaliseren, gericht op de pagina’s die problemen vormen in de stappen leidend naar de conversie. Gebruik de trechterweergave dus in jouw voordeel en loop geen conversies meer mis!

Wil je graag jouw website optimaliseren, maar heb je zelf niet de tijd of kunde om dit te realiseren? De online marketing experts van DBOM helpen je graag verder! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.