AdWords Automation: Handmatig bieden in AdWords verleden tijd?Door Anna Wijnen - 07 May 2018

Hoeveel van jouw dagelijkse werkzaamheden kunnen, denk je, geautomatiseerd worden? Waarschijnlijk zijn dit er steeds meer. De ontwikkelingen op technologisch gebied groeien namelijk exponentieel: er is steeds meer data beschikbaar en de denkkracht van computersystemen neemt toe. Machine learning is daarom een begrip dat tegenwoordig in het middelpunt van de belangstelling staat. Machine learning komt erop neer dat systemen zichzelf kunnen aanpassen aan nieuwe situaties: elke situatie levert data op en via machine learning worden in deze data patronen ontdekt. Hierdoor blijft de intelligentie van de machine evolueren. 

Machine learning en online marketing

Wat kan machine learning nou toevoegen aan online marketing? Google heeft onderzocht hoeveel tijd in AdWords besteed wordt aan handmatige bodaanpassingen. Dit blijkt maar liefst  20-40% van de tijd te zijn. Zodra deze werkzaamheden worden overgelaten aan het algoritme van AdWords, kunnen online marketeers hun tijd beter besteden aan de werkzaamheden die echt een verschil kunnen maken: strategie en creativiteit. En waar wij mensen misschien met twintig factoren rekening kunnen houden, kan smart bidding in AdWords rekening houden met 2.000 factoren tegelijk. 

Google AdWords gebruikt dus machine learning om de meest optimale biedingen in te stellen, in de vorm van smart bidding. Smart bidding houdt rekening met de volgende signalen: 1) gebruikerssignalen zoals tijdstip, apparaat en locatie; 2) business signalen, zoals beschikbare data en je website; 3) Google-signalen, zoals search partners en andere zoekmachines. Zo berekent AdWords realtime wat het beste bod is voor jouw gewenste resultaat. 

Welke biedstrategie is geschikt voor jou?

Welke biedstrategie het beste bij jou past is voornamelijk afhankelijk van jouw doelstellingen en hoeveel conversies je campagnes elke 30 dagen hebben. Hieronder hebben we de biedstrategieën voor je op een rijtje gezet. 

Wil jij meer conversies/sales uit jouw AdWords halen? Kies dan een van de volgende strategieën:

·       Enhanced Cost per Click (eCPC): deze strategie wordt gezien als semi-automated. Je stelt nog steeds handmatig een maximum CPC-bod in, vervolgens past eCPC deze handmatige biedingen automatisch voor klikken die waarschijnlijker zullen leiden tot een conversie/sale.

·       Target Cost Per Acquisition (tCPA): bij tCPA worden biedingen ingesteld om zoveel mogelijk conversies te genereren tegen de doelkosten per acquisitie die je zelf instelt. Een voorwaarde van tCPA is wel dat je campagne in de afgelopen 30 dagen minimaal 30 conversies moet hebben gegenereerd.

Wanneer je gebruik maakt van e-commerce en je omzet wil vergroten:

·       Target Return on Advertising Spend (tROAS): hiermee kun je bieden op basis van een doelrendement op advertentie-uitgaven. Deze strategie zorgt ervoor dat je meer conversiewaarde of opbrengsten genereert op het doelrendement op advertentie-uitgaven die je hebt ingesteld. Een voorwaarde voor tROAS is dat je minimaal 50 conversies per 30 dagen hebt. 

Voorkom dat je machine learning van AdWords remt of beperkt

Voordat je de biedstrategie die je hebt uitgekozen kan gaan implementeren, is het belangrijk om binnen je campagnes de zaakjes op orde te hebben. Anders wordt AdWords machine learning geremd of beperkt. Zorg ervoor dat het volgende goed ingesteld staat:

·       Budget: zorg dat er genoeg budget is om de extra conversies in AdWords op te kunnen vangen.

·       Advertentiegroepen: zorg voor samenhangende advertentiegroepen, die om dezelfde targeting, creatives en landingspagina draaien. Zorg ook dat deze advertentiegroepen minimaal 1.000 impressies per week hebben.

·       Zoekwoorden: zet zoekwoorden breder in om de biedstrategie de ruimte te geven om te leren.

·       Apparaten: stel cross device conversies in om meer informatie te hebben voor biedingen. Hoe meer data en hoe beter de kwaliteit van de data, hoe beter smart bidding presteert.

·       Doelgroepen: voeg doelgroepen toe aan al je campagnes om biedingen te verbeteren.

·       Attributie: stel het juiste attributiemodel in, het is hierbij belangrijk dat het geen Last Click model is. Wil je opfrissen hoe het ook alweer zit met attributiemodellen? Lees dan hier ons blog over attributie.

·       Houd je campagnes zo stabiel mogelijk: maak niet te vaak drastische veranderingen! AdWords doet er namelijk 2 à 3 weken over om te ‘leren’. 

Gebruik machine learning dus in jouw voordeel, door gebruik te maken van smart bidding in AdWords. Zo ben je geen tijd meer kwijt aan het handmatig aanpassen van biedingen en kan je meer tijd investeren in strategische werkzaamheden, die je op de lange termijn ook weer verder helpen. 

Wil jij graag hulp bij het implementeren van smart bidding? Of liever je AdWords laten beheren door vakkundige online marketeers? Neem contact op met de medewerkers van DBOM, wij helpen je graag verder!