Duncan @ South by Southwest Conference - Part 2Door Duncan Borsboom - 20 March 2018

Dag 4: Face Recognition, Never Lose a Customer Again & New Dutch Wave

Dag 4 begon ditmaal niet met een ‘Breakfast Taco’-ritueel, gezien Austin bekend staat om haar taco’s die volgens de lokale bevolking prima door kunnen voor ontbijt. We hebben ons keurig in deze traditie geschaard, maar op dag 4 toch even een andere Amerikaanse topper, namelijk de IHOP. Voor diegene die het niet weet… International House of Pancakes. Ja ja, dikke stapels pancakes met copieuze hoeveelheden Maple Syrup! We zullen wel een balansmaandje moeten houden hierna…

De eerste sessie van de dag ging over Face Recognition. Een panel met onder andere Brian Brackeen, de CEO van Kairos, ’s werelds grootste coder in gezichts- en emotieherkenning. De belangrijkste vraag die hier heerste was natuurlijk of we gezichtsherkenning moeten gaan gebruiken om te profileren. Met een aantal voorbeelden van de Chinese en Russische overheid, die het voor onwenselijke doeleinden gebruiken, kunnen we ons afvragen wat hiermee gebeurt. Het werd ook wel duidelijk dat de techniek helaas nog niet helemaal goed werkt voor iedereen. Zo blijkt uit onderzoek dat het beter werkt voor blanke mannen, terwijl donker gekleurde vrouwen aan het kortste eind trekken. Voor DBOM zie ik kansen om met een website in te kunnen spelen op de emotie van je bezoeker, net zoals dat zou kunnen in een echte winkel. We zullen zien hoe snel dit er komt…

Vervolgens rennen, want ik wilde wel kijken bij een talk van LinkedIn over de innovaties in online recruitment. Net op tijd binnen, gelukkig maar… Leuk eerste kwartier, met de verhalen van de sprekers. Maar na zo’n 15 minuten; zzzzzzzzzz en…. zzzzzzzzzz. Wegwezen hier, boring!

'Never Lose a Customer Again’, het boek van Joey Coleman, schijnt echt een top-boek te zijn, dus ik ben even gaan kijken. De hele zaal wilde een kopie van het boek en dus stond er een rij van hier tot Tokyo. Toch kon ik en plekje bemachtigen! Joey praat snel, heel snel. Aantekeningen maken was er dus niet echt bij, maar de kern is duidelijk. Behandel je klanten goed en verras ze ook eens in de zoveel tijd. Klanten zijn mensen en die vinden het prettig om leuk, vriendelijk en origineel behandeld te worden! Logisch verhaal, maar je ziet toch dat veel bedrijven dit niet begrijpen, en als ik eerlijk ben zijn bij mijzelf ook wel wat lampjes gaan branden… Al met al een goede sessie, maar was wel vooral een promo-praatje voor het boek.

De CEO van Evernote, Chris O’Neill, deed een presentatie over zijn kijk op de toekomst en de samenklonterende werk-privéleven-trend. Volgens hem hebben trends als BYOD (Bring your own device), mobiel, en het ‘in de cloud werken’, de lijn tussen werk en privéleven vervaagd. Helaas ging een groot deel van de presentatie over hoe Evernote hier invulling aan geeft. Ik denk wel dat Chris O’Neill een goed punt heeft. De lijn tussen werk en privé vervaagt, met betrekking tot de tools, apps en devices die we gebruiken. Hier spelen apps als Evernote redelijk goed op in.

Ok, we gaan de avond in… deze avond is de opening van het New Dutch Wave-huis. We zijn dit jaar Digital Marketingpartner van New Dutch Wave en daarom zijn we er vroeg, want we willen niets missen. Het huis is geopend door Prins Constantijn. Het zeer benaderbare lid van de koninklijke familie speelt, zoals we vrijwel allemaal weten, een belangrijke rol voor start-up Delta. Oók een partner van New Dutch Wave. Samen met de ambassadeur van Nederland, Danny Frietman (Organisatie New Dutch Wave) en Kuldip Singh (Directeur Innogy) openen zij de avond en starten we de borrel en het netwerken. Snel wordt het huis verbouwd en kunnen we de eerste sessie van het levende museum meemaken. Een aantal kunstenaars uit ons landje zijn meegekomen om in de avond een kunstvoorstelling te geven. Erg leuk en indrukwekkend!

Dag 5: Waymo Inc., Giphy & Disrupting Dystopia

Oei, toch wat later geworden dan de bedoeling was… 08:00; kleine oogjes… al 48 uur geen taco gehad… Breakfasttaco’s en halve-liters koffie it is!

Op aanraden van John ben ik meegegaan naar een talk van John Krafcik, de CEO van Waymo Inc. Een leuke sessie, waarin de scherpe Evan McMorris-Santoro van Vice de pittige vragen stelde die we allemaal wilden weten. Het ging natuurlijk vooral over het feit dat ze inmiddels al duizenden kilometers hadden testgereden zonder bestuurder, dat wil zeggen, volledig zelfrijdend, zonder mens achter het stuur om in te grijpen. Heel interessant, en ik was oprecht verbaasd over de verwachtte timeline die Krafcik stelde. Volgens hem zijn we over slechts een paar jaar allemaal klaar voor zelfrijdende auto’s.

De volgende sessie was van de CEO van Giphy (Alex Chung), het bedrijf dat ons de mogelijkheid heeft gegeven animated GIF’s naar elkaar te sturen, en het met hun search engine makkelijker heeft gemaakt deze te vinden. De presentatie, die ‘The End of Content’ heette, klonk heftiger dan dat het echt was. Chung gaf meer zijn visie over hoe we met z’n allen content tot ons zullen nemen. Volgens Chung zullen we steeds meer nodig hebben, maar dat moet wel allemaal passen in de ruimte (tijd) die we nu hebben (of vrij willen maken)… Kortom, we gaan veel meer naar 6-seconden stukjes content kijken en deze ook op nieuwe manieren laten binnen komen. Voor ons als marketingbureau moeten we dus ook gaan kijken hoe we deze trend gaan volgen voor onze klanten. Ik denk dat daar zeker wat in zit, waar Alex Chung op doelt, echter twijfel ik zelf wel aan het feit dat dit allemaal in GIF’s gaat gebeuren… Nou Alex, we houden onze ogen en oren open! Let the 6 second revolution begin!…

‘The Power of Ideas to Transform the World is Accelerating’ was in principe een interview met de legendarische Ray Kurzweil. Hij is bekend van meerdere uitvindingen: flatbed scanner, text-to-speech synthesizer, de eerste echte muziek synthesizer, en de eerste commerciële vorm van spraakherkenning-software. Als je een Google Home thuis hebt staan, mag je er vanuit gaan dat Ray hier de grondlegger van is. Bovendien heeft hij de afgelopen 30 jaar vele tech-voorspellingen gedaan waarvan de meeste inmiddels zijn uitgekomen.

Hij is ook de auteur van de New York Times best-sellers ‘The Singularity Is Near’ en 'How To Create A Mind’. Kurzweil gaf door het beantwoorden van vragen uit het publiek, zijn kijk op de toekomst en wat er allemaal komen gaat met o.a. AI en hoe we daar eigenlijk mee om zouden moeten gaan. 

De Bruce Sterling talk, dit jaar genaamd; ‘Disrupting Dystopia’, is een vaste prik voor velen. Bruce Sterling is een science fiction schrijver en geeft volgens traditie het interactieve gedeelte van SXSW een afsluitend monoloog. Met humor en ook wel wat ‘scary thoughts’ geeft hij op geheel eigen wijze alle luisteraars een beeld van de wereld, de stad Austin en van onszelf, die je niet iedere dag krijgt. Ongezouten hakt hij in op het feit dat we allemaal zo ver zijn met technologie, maar dat er dan toch een stad als Houston (zo’n 2 uur rijden van Austin) onderloopt, en dat het dan zo onverwacht kan komen. Waarom zijn we niet voorbereid op dit soort situaties?! We weten toch zo goed hoe het zit?

Focus dit jaar lag ook op de haarfijne relatie tussen technologische vooruitgang en de kunsten. Zonder creativiteit, die in kunst duidelijk naar voren komt, zullen we nooit de verbeelding hebben die nodig is om technologisch vooruit te komen. Met de quote: “It’s like we’re spending all of our time in the gym doing squats and we never go dancing” vatte hij perfect samen wat hij hiermee bedoelde. Interessant verhaal! 

Vandaag zouden we het rustig aan doen, want morgen staat John op het podium om een presentatie te geven over de toekomst van Influencer Marketing. Mijn goede voornemen wordt genadeloos om zeep geholpen door de energie die Roos nog heeft en sta dus, na het eten bij een heerlijk Braziliaans restaurant, in the Russian House. Een plek waar ze 120 verschillende soorten vodka hebben, waaronder zelfgemaakte… Zelfgemaakte Vodka it is!

Na een concert van Lex Empress en Saul Paul (lokale improv rapper), en weer een optreden van een van de kunstenaars in het New Dutch Wave house, gaan we toch redelijk op tijd weer naar huis, zodat we er weer vroeg uit kunnen om John aan te moedigen in de ochtend.

Dag 6: New Dutch Wave & Tom Jackson

Yes, om 10 uur moet John op het podium staan, dus vroeg uit de veren. Even een koffie halen en meteen door naar New Dutch Wave om voor te bereiden. 

John presenteert de trends in influencer marketing dat soepel overloopt in een paneldiscussie met oa Ubisoft en Armada Music. Een informele sessie, waarin zowel de kant van de adverteerder, als die van de influencer zelf heel duidelijk belicht worden. Samen bespreken ze ontwikkelingen, kansen en drempels om van bewust te zijn.

Er zijn op deze dag niet heel veel interessante sessies meer en deze jongen moet nog wel even naar de winkel om een stapel Google Homes op de kop te tikken. Ik beland met Roos in een Lyft (voor wie het niet kent, het vriendelijke alternatief voor Uber) richting de Best Buy om daar alle electronica in te slaan die we thuis beloofd hadden. Na een half uurtje rondstruinen, weten we het te beperken tot 4 Google Homes en één koptelefoon…

Op deze laatste dag nog een laatste sessie mee kunnen pakken van Tom Jackson (VP bij Cambridge Analytica). Cambridge is wellicht bekend van hun werkzaamheden voor de presidentiële campagne van Donald Trump. Een verrassend goed verhaal, waar iedere marketeer veel aan zou hebben. Tom heeft het o.a. over “Money is Geen Power”; zonder echt bewezen data zal er geen budget vrij komen. Het gaat dan ook niet om beschikbare budgetten, het gaat om de (data)connecties die je kunt maken. De budgetten volgen de kwaliteit van je data. Vervolgens spreekt hij over “Small data = Bigger than Big data”; het gaat niet om de hoeveelheid data, zoals bij Big data, maar het gaat om die kleine niche binnen je dataset waar je echt iets aan hebt! Kortom, met de juiste data kan je de juiste segmentatie maken binnen je doelgroep. Alleen met deze specifieke niche kun je potentiële klanten targeten, maar ook zeker de ‘red hot’ potentials!

Ook Jackson komt tot slot tot de conclusie genaamd “Mix Art & Science”; dat Data zonder creativiteit niets is. We kunnen als online marketeers wel naar data kijken en hier strakke conclusies uit halen, maar kunnen we veel beter ons werk doen als we naar de doelgroep blijven kijken en met creatieve oplossingen komen. 

Luister zelf: For CMO's Knowledge is Power

Eind van dag 6 hadden we natuurlijk een afsluitend feestje bij het New Dutch Wave house, waar we met veel Nederlanders het glas hoog hielden om te vieren dat we een super mooie week konden afsluiten. 

Dag 7: De laatste taco

Op de laatste dag weten we natuurlijk nog één van die legendarische breakfast taco’s mee te pakken. We gaan dus met z’n allen naar het bekende Jo’s Coffee op Congress Avenue. Voorlopig even de laatste keer dat we koffie met taco’s zullen combineren, dus we slaan groots in. 

In een heerlijk zonnetje staan we ons ontbijt op te eten en een koffie te drinken. Dat duurt wel even, want in de US schenken ze koffie in bekers van een halve liter, maar goed, het is lekker weer en dus niet erg. We maken ons na het ontbijt klaar voor vertrek en gaan naar het vliegveld. 

Alles gaat op rolletjes, totdat we ineens een man in uniform de gate binnen zien lopen. Hij heeft een serieus gezicht en kijkt een beetje angstig naar de grote groep mensen die hem aankijkt, waarschijnlijk met de blik ‘wat kom je doen?!’

Deze man blijkt de captain te zijn van onze vlucht en vertelt ons dat er een aantal systemen zijn doorgebrand in de cockpit. Eerst is het verhaal nog dat er een monteur komt, maar al vrij snel wordt duidelijk dat we een andere vlucht nodig hebben. Op zich nog redelijk snel geregeld, maar uiteraard zijn we flink vertraagd. We vliegen een paar uur later via Londen en zijn blij dat we in elk geval die dag nog vliegen. Zo wordt dan toch een vlucht van 15 uur ineens 24 uur, en zitten we een beetje brak op Heathrow te wachten op de laatste vlucht van 45 minuten. Eenmaal aangekomen op Schiphol staat mij geheel onverwachts, want het is gewoon middag, een verrassing te wachten. Mijn lieve dochtertje gilt ‘papa’ door de aankomst hal en komt aanrennen. Een betere afsluiting van deze week kan je je niet wensen!

DBOM @ SXSW 2018 - Update #2