De Knowledge Graph: gebruik ‘m in jouw voordeel!Door Anna Wijnen - 27 February 2018

Google wordt steeds slimmer. Waar je vroeger met het invullen van een paar keywords op je website al gemakkelijk op de eerste pagina zoekresultaten kwam te staan, is er tegenwoordig een stuk meer voor nodig. Google doet dit niet om jouw rankings te verpesten, maar om een kennisdatabank te zijn die via de zoekmachine toegankelijk is voor iedereen, op elk moment, waar  dan ook. 

Om dit doel te realiseren, introduceerde Google in 2012 de Knowledge Graph. Dit is het blok informatie dat na het invullen van een zoekopdracht rechts van de zoekresultaten te zien is. Maar de Knowledge Graph is veel meer dan dat: de komst van de Knowledge Graph veranderde de aard van organische zoekresultaten significant. Het gaat namelijk niet meer om keywordsreeksen, maar om objecten en diens relatie tot elkaar: “It’s about searching for things instead of strings”. Deze verschuiving houdt in dat de kwaliteit van interne data steeds belangrijker wordt. Naarmate deze ontwikkelingen vorderen, is het voor bedrijven en marketeers erg belangrijk om te begrijpen hoe dit impact heeft op hun belangrijkste keywords. 

Knowledge Graph

Wat is een Knowledge Graph? 

Laten we beginnen met uitleggen wat een Knowledge Graph precies is. Google gebruikt de Knowledge Graph als database om zoekresultaten te verbeteren. Zo geven ze gebruikers direct antwoord op bepaalde vragen, zonder dat ze naar een andere website hoeven te navigeren. Een Knowledge Graph bevat allerlei informatie; van locaties, tot kunstwerken, van bezienswaardigheden, tot personen. Inmiddels is Google Knowledge Graph in het bezit van informatie over ruim 500 miljoen objecten, 3,5 miljard feiten over deze objecten, en de relatie tussen deze objecten. Een Local Knowledge Graph bevat onder andere de bedrijfsnaam, een kaart met de locatie, het adres en beoordelingen. Hoe komt de Knowledge Graph aan al deze informatie? Google haalt data uit de volgende bronnen:

  • Wikidata
  • Wikipedia
  • Verenigde Naties
  • CIA World Factbook
  • Code van je website

Hoe beïnvloedt de Knowledge Graph mijn SEO?

De Knowledge Graph beïnvloedt jouw SEO op verschillende manieren. Het grootste voordeel is jouw vergrote zichtbaarheid op Google. Zodra potentiële klanten overwegen gebruik te maken van je diensten, zullen ze namelijk eerst onderzoek naar jou doen. Wanneer jouw bedrijf dan wordt uitgelicht naast de standaard zoekresultaten, komt dat positief over en maakt dat indruk op gebruikers. In die zin vergroot de Knowledge Graph je zichtbaarheid in Google en helpt het je om gezien te worden als autoriteit. Daarbij helpt Google je te begrijpen hoe jouw bedrijf in verhouding staat tot andere bedrijven en objecten. Immers, hoe meer Google jou begrijpt, hoe sneller je goed wordt gerankt op de keywords die voor jou belangrijk zijn. Keywords die jou geld opleveren!

Toch zitten er ook een paar kleine nadelen aan het gebruik van de Knowledge Graph. Allereerst zal een gebruiker minder snel naar je website browsen wanneer hij/zij tevreden is met de in de Knowledge Graph gevonden informatie. Je ontvangt hierdoor minder klikken, wat invloed heeft op je organische positie. Verder bevat je website natuurlijk meer dan wat feitjes. Zo staan er call-to-action buttons op, die je bezoeker niet vindt op een Wikipediapagina of in de Knowledge Graph. Als gebruikers niet naar je website gaan, worden ze ook niet blootgesteld aan jouw call-to-actions. Hiermee verklein je de kans dat deze gebruiker zal converteren. Ook geeft de Knowledge Graph vaak suggesties in de vorm van “mensen zoeken ook naar”. Het is natuurlijk niet wenselijk dat gebruikers via jouw Knowledge Graph worden doorverwezen naar de concurrentie. 

Gelukkig heb je geen last van deze nadelen zodra de Knowledge Graph goed wordt ingezet. Als jouw zichtbaarheid op Google optimaal is, zullen de conversies alleen maar toenemen. Het feit dat mensen minder doorklikken naar jouw pagina heeft minder invloed op de conversies, alleen op het aantal klikken. Bovendien is het niet schadelijk als potentiële klanten niet worden blootgesteld aan jouw call-to-actions, als zij door jouw zichtbaarheid alsnog converteren. 

Hoe beïnvloed je de Knowledge Graph?

Het is erg belangrijk om te begrijpen wat de Knowledge Graph precies betekent voor zoekresultaten en hoe je daarvan kan profiteren. Hieronder een aantal tips over hoe je de Knowledge Graph het beste kunt optimaliseren:

  • Voeg je bedrijf toe aan Wikipedia en Wikidata;
  • Maak gebruik van Google+ en koppel je Google+-pagina aan je website. Zorg voor genoeg volgers en houd de pagina actief bij;
  • Maak gebruik van YouTube;
  • Maak gebruik van structured data/schema markup. Hierdoor help je Google aan de hand van je code te begrijpen wie of wat je precies bent en wat je relatie is tot andere objecten. Ook kun je hiermee binnen bepaalde pagina’s labels geven aan stukjes content, zoals producten, recepten, of profielen;
  • Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de tool op schema.org. 
  • Richt je op long-tail-zoekwoorden. 
  • Wees consistent. Zorg dat je NAW-gegevens overal hetzelfde genoteerd en gespeld zijn. Voor telefoonnummers bijvoorbeeld altijd of ’06’, of ‘+316’, maar niet beiden.
  • Is jouw bedrijf afhankelijk van een fysieke locatie? Maak, indien je dit nog niet hebt gedaan, een Google Lokaal (voorheen Google Places) account aan en koppel deze aan een lokale Google+ bedrijfspagina en aan je website. Zo maak je een geverifieerde lokale Google+ pagina die goed zichtbaar is in de Knowledge Graph. 

Als bedrijf heb je dus zelf ook veel invloed op de Knowledge Graph, waardoor je er het meeste uit kunt halen. Ook de Knowledge Graph inzetten voor jouw bedrijf? Onze specialisten van DBOM helpen je graag met het optimaliseren van jouw vindbaarheid. Wij leveren passend advies voor jouw Knowledge Graph, om zo de beste resultaten te behalen. Meer weten over de DBOM-diensten? Neem contact met ons op voor meer informatie!