10 jaar DBOM: een decennium lang online marketing fun13 February 2019

Een decennium is een lange periode in de digitale marketing. We gingen over van Hyves naar Facebook, we verkozen de iPhone 3Gs boven die van de eerste generatie en waren met zijn allen fan van de dansende banaan emoticon. Oh, how things change. Inmiddels stroomt Facebook leeg, maken we massaal gebruik van de iPhone X en sturen we elkaar te pas en te onpas GIFjes. In diezelfde tien jaar tijd groeide DBOM uit van eenkoppig searchbureau op een zolderkamer tot strategisch marketingbureau die alle facetten van online marketing biedt. Samen met Duncan Borsboom (oprichter DBOM) blik ik terug op tien jaar DBOM. En voor wie het nog niet wist, dat staat dus voor Duncan Borsboom Online Marketing.

Hoe is het allemaal begonnen?

Duncan: “Na mijn studie international management, kwam ik terecht bij Urbanology. Zij hadden iets nieuws ontdekt: Google AdWords. Ze zochten twee jonge mensen die het wilden oppakken. Onder leiding van Michael Otto, begon ik aan mijn online carriere samen met Nesrin Gokmen bij 'Wazooky' het allereerste online marketingbureau van Nederland. Destijds was het nog cowboytijd; de budgetten vlogen je echt om de oren. Je gaf gemakkelijk €250.000,- uit per maand voor klanten. Ik was toen een jaar of 24, dus dat was best indrukwekkend. Wazooky groeide in korte tijd uit tot een bureau van zes mensen.”

Nadat Michael Otto het stokje overdroeg aan Bas Hof groeide Wazooky uit tot een bedrijf van een man of zes. Het team was een tijd lang erg hecht en Wazooky werd op een leuke, menselijke manier geleid. Toen ook Bas vertrok, ging Duncan de samenwerking aan met Vinden.net. Vinden.net bood SEO aan en wilden meer doen met SEA. Duncan werd hier hoofd Search en werkte veel samen met de Rotterdams ondernemer Ruben Kruit. Van Wazooky naar Vinden.net betekende een overgang van de Amsterdamse naar de Rotterdamse school. En dat was even wennen. ‘Niet lullen, maar poetsen’ was het credo van Vinden.net. Alleen lulde Duncan nog iets teveel. Duncan: “Het was een koude douche, maar ik denk er met veel plezier aan terug. Ik heb er ook ontzettend veel geleerd. Echt poetsen en minder lullen.”

13 als geluksgetal

Het overkoepelende bureau waar Vinden.net onderdeel van was werd verkocht aan Mangrove, toen Duncan al in de startblokken stond om voor zichzelf te beginnen. Hij kreeg een aantal klanten mee, liet een kamer thuis door zijn verloofde en zijn zwager ombouwen en schreef zich in bij de KVK op 13 februari. Speciale reden voor de dertiende? “Ja, dertien is mijn geluksgetal. Veel grote gebeurtenissen in mijn leven vonden plaats op de dertiende, of hadden met dertien te maken. Zo is mijn oudste dochter ook op de dertiende geboren.”

Veranderingen in tien jaar

Tien jaar geleden bestond online marketing voor Duncan nog alleen uit SEA. Daar heeft hij dan ook al tien jaar een passie voor. Het scoren en winnen vindt hij het leukste aan het werk, net als impact maken. Maar daar kan hij nu ook mee door, ondanks dat hij geen specialist meer is: “Uiteindelijk zit je met een klant en hoor je hun uitdaging aan. Ik vind het dan echt een kick hen te helpen en hen supertevreden te maken. Dus dat impact maken, dat is er gelukkig nog steeds!”

Naast dat hij geen specialist meer is, is er in de afgelopen tien jaar ook veel veranderd in de digitale wereld. Duncan: “Alles is veranderd. De manier van campagnevoeren is totaal verschillend. Ook de dienstverlening wordt meer en meer uitgebreid. In Rotterdam leerde ik al het nodige van SEO en Affiliate marketing. Vrij snel daarna volgden bannering en social media marketing. Toen Facebook startte met de eerste advertenties, mocht ik uitvogelen hoe dit dan in zijn werking ging, maar toen voerde ik het zelf al niet meer uit.”

Terugblikkend op tien jaar geleden, staat hij nog steeds achter de principes van toen: “Ik wilde geen megafabriek worden. Vanaf het begin heb ik dat altijd al gezegd. De grootte van je bedrijf doet er helemaal niet toe; het draait om kwaliteit. Daar ben ik vandaag de dag nog steeds aanhanger van.”

Waar staat DBOM over tien jaar?

Over tien jaar is Duncan zelf 47 jaar. Dan hoopt hij op een andere rol: “Ik hoop dan op wat meer afstand op de operatie. Dan heb ik denk ik inmiddels veel kansen en ruimte gecreëerd voor diegenen die nu in de bloei van hun carrière staan. Hopelijk ben ik dan naast DBOM met nog meer bezig. DBOM zelf zal denk ik zoiets zijn als nu, maar dan met een grotere club van zo'n 30 werknemers.

Waar ben je het meest trots op?

Duncan: “Toch op het team en de kwaliteit van DBOM, maar ook aan onze bijdrage aan de Endeavour Group. Bedenk even dat het allemaal begon met twintig bier in van Beinum met Matthijs van Schendelen, and look where we are now. Van Pixelindustries, Hellodialog en DBOM, naar de uitbreiding met 3sixtyfive, Brewwwers, Mad, Math & Mates, Widgets, Superlab, Hollandsch Welvaren, Online Koplopers, Coster Copy en vanaf deze maand met Suepar.”

Dankwoord Duncan

“Ik wil iedereen bedanken die gewerkt heeft aan, of zijn tijd heeft gestopt in DBOM. Stuk voor stuk ben ik jullie echt ontzettend dankbaar. En natuurlijk het huidige team. Ons team is professioneel en erg fijn om mee te werken. Zo probeer ik mijn team dan ook samen te stellen. Ik kijk af bij andere Business Unitleiders binnen de EG hoe zij het doen, kijk wat goed gaat en pas dat toe op mijn eigen team. Een hoop doe ik daarbij op gevoel, maar de positieve reacties van de zijlijn zorgen ook dat ik weet wanneer we het goed doen en wanneer niet. Het is oprecht leuk in het team van DBOM, en daar ben ik trots op!” aldus Duncan Borsboom.