Tracking in de cookieloze toekomst

Begin 2022 verdwijnt de third party cookie op de Chrome Browser (nu al op Safari en Firefox). Dus het einde van de Third Party Cookies en daarmee Advertising en cross browser mogelijkheden zijn in zicht. Maar er zijn veel vragen. Kunnen we nog wel zo goed adverteren als we nu kunnen? Hoe moet ik dan straks mijn doelgroepen targeten? Zijn we fout of zelfs strafbaar straks? Nu is het perfecte moment om eens te trachten de belangrijkste van die vragen te beantwoorden, voor zover dat nu al kan. Er blijft natuurlijk veel onduidelijk en de ontwikkelingen dit jaar zullen zeker meer richting gaan bepalen.

 

werner-du-plessis-6dDHofabCQ8-unsplash

Downloads

Adverteren in de Cookieloze toekomst?

Onze oprichter en Director Product & Innovation heeft in gewone taal beschreven wat er allemaal gaat veranderen en wat we kunnen verwachten.

Infographic: Start met GA4

Starten met GA4? Gebruik onze infographic om direct alles goed in te stellen. Een goed begin is het halve werk!

 

Factsheet: Wat is anders in GA4?

Benieuwd wat er verandert in de overgang van Universal Analytics naar GA4? Check in een overzicht wat er anders is.

 

Best Practice: Conversies instellen in GA4

Aan de slag met conversietracking in GA4? Lees eerst even onze best practices om je op weg te helpen!

 

Best Practice: Channel Grouping in GA4

Channel Grouping ziet er anders uit in het nieuwe GA4. Bekijk onze best practices en doe er je voordeel mee! 

Best Practice: Doelgroepen & Gegevens in GA4

In GA4 wordt er anders gekeken naar doelgroepen en gegevensbehoud. Wil jij dit perfect instellen? Download onze how-to.

Google Analytics 4

Met de nieuwe versie van Google Analytics speelt Google in op de ontwikkelingen die gaande zijn op privacy gebied en natuurlijk de behoefte van website-eigenaren om toch op effectieve manieren te kunnen zien wat bezoeker doen. Met behulp van AI tracht de zoekmachinegigant de gaten in data te dichten die ontstaan zijn, nadat met name Europese wetgeving van kracht is geworden. Gaten die er dus zijn omdat mensen de cookies niet accepteren. 
 
GA4 zal dus geen cookies meer plaatsen. In plaats daarvan zal het ‘event-based’ tracking toepassen. Maar door geen cookies meer te gebruiken zal het niet 100% sluitend zijn. Zowel de nieuwe als de oude methode zijn niet geheel compleet in alle data. Redelijk wat data gaat verloren door verschillende redenen. Gooi niet meteen het kindje met het badwater mee, want het wordt aangeraden voorlopig even beide versies samen te laten draaien. De voor- en nadelen zullen dan natuurlijk ook duidelijker worden. GA4 heeft een andere manier van rapporteren, wat zeker even wennen zal zijn voor velen. 
 
De ontwikkeling zit hem wat ons betreft in de mogelijkheid Machine Learning toe te passen door een gratis connector met Google’s BigQuery, ongesampelde data en een geheel nieuwe event-based datastructuur. Die nieuwe event-structuur is zeker een goede reden om verzamelen van data op je site te heroverwegen. Wacht daar niet te lang mee. De huidige versie van Google Anlytics verdwijnt niet meteen van het toneel, maar zal ook niet verder doorontwikkeld worden. Alle nieuwe snufjes komen in GA4.
 
We hebben de moeite genomen om best practices, infographics en factsheets te maken om je te helpen met dit ingewikkelde onderwerp. Voel je vrij om onze beschrijvingen hier te downloaden.

Stel je vragen aan DBOM

Ga gerust het gesprek aan met Carolien of Martijn. 

Ze staan klaar om je vragen te beantwoorden en mee te denken.

Martijn Berns

Managing Director

martijn@dbom.nl

Tel: +31 23  30 20 10 5 

Mob: +31 6 206 34 109

Carolien Graafsma

Account Director

carolien@dbom.nl

Tel: +31 23  30 20 10 5 

Mob: +31 6 531 59 638