Het is weer tijd voor een nieuwe blog over marketing automation. Onlangs hielpen we je al starten met deze onmisbare vorm van marketing voor iedere marketingstrategie. Deze keer gaan we het hebben over hoe je ervoor zorgt dat het een vlammend succes wordt. Maar dan ook écht vlammend. En daar heb je één cruciaal ingrediënt voor nodig: content.
In marketingland bestaan er bijna geen betere vriendjes dan content en marketing automation. Dat heeft dan ook een vrij logische reden: je wilt met boodschappen op maat (content dus) je bezoeker begeleiden van A naar Aankoop. Kortom, je wilt je lead nurturen. Dit moet alleen op een dusdanige manier gebeuren dat de lead niet merkt dat deze beïnvloed wordt. En daar zit de crux. Dat is een flinke uitdaging als je geen kaas gegeten hebt van goede contentcreatie.
De noodzaak van goed aansluitende, gepersonaliseerde content
Wil je jouw lead goed verzorgen, dan zal je de klantreis zo gepersonaliseerd mogelijk moeten maken. Dit doe je door goed in te spelen op wensen en behoeften voor een soepele overgang naar aankoop of contact. Maar marketing automation is een risicovol spelletje. Ben je te enthousiast met je boodschap, dan val je door de mand en schrik je jouw bezoeker af. En dat is zonder twijfel het laatste dat je wilt.
Creatie van mooie, passende content voor marketing automation is zodoende een precies werkje. Iets dat je het liefst in een keer goed wil doen. Want pak je het goed aan (of besteed je het goed uit) dan werk je met mooie, storytelling teksten en bijpassende beelden, die bovendien SEO-geoptimaliseerd zijn. De teksten creëren vindbaarheid en nemen de klant mee op reis.
Bovendien, en dat is misschien nog wel het belangrijkste, speelt de content in op wat de klant wil weten. Want echt goede content stelt de klant centraal (en niet het merk) en voorziet deze van waardevolle info. Dat kan voor de meeste merken nog best lastig zijn. Een goede basis hiervoor is het volledig uitstippelen van de klantreis voor je merk. Zo bepaal je van tevoren wat je wilt dat iemand leest in welke fase van de journey, en wordt het een stuk makkelijker om treffende content erbij te zoeken.
Zo versterken ze elkaar
Heb je eenmaal die journey bepaalt, en bedacht hoe je het inzet? Top. In dat geval bieden content en automation je de volgende drie voordelen:
1. Gepersonaliseerd en dus superrelevant
Zeg nou zelf: heb je liever op willekeurige momenten willekeurige reclames? Of zie je liever marketing afgestemd op jouw wensen, levensdoelen en voorkeuren. We doen een gokje: waarschijnlijk het tweede. Door goede content met marketing automation te combineren doe je precies dat. Je onderscheidt koper a van koper b, en stuurt ze gepersonaliseerde content die inspeelt op hun specifieke klantbehoeftes.
Door goed op die behoeftes in te spelen, kun je van bezoekers klanten maken, en van klanten fans. Om je op weg te helpen, zou je kunnen starten met:
- A/B-testen: je hoeft niet alle wijsheid in pacht te hebben, je kunt ook gewoon testen. Maak verschillende versies van dezelfde landingspagina om te kijken wat het beste aanslaat.
- Automatisch gesynchroniseerde database: maak het jezelf gemakkelijk en kies voor een CRM dat automatisch in realtime bijgewerkt kan worden. Zo wordt het des te makkelijker om goed in te spelen op je klantbehoeftes.
- Retargeting: we kopen immers liever bij een bekende. Met adequate dataverzameling kun je jouw bezoeker opnieuw benaderen met beter gepersonaliseerde, en relevantere advertenties die je weer kunt uitzetten op platforms als Google of social media.
2. Top of mind & interactie via verschillende kanalen
Door content marketing in de breedste zin van het woord in te zetten, dus van blog- tot social media posts, creëer je meerdere touchpoints om in contact te komen met je kopers of bezoekers. Combineer je dit ook nog met gepersonaliseerde content op elk kanaal, dan heb je de gouden formule te pakken.
Wil je het hele plaatje invullen, en cross-channel gaan? Zorg dan voor gepersonaliseerde, geautomatiseerde boodschappen via in ieder geval deze kanalen:
- Social media om van je lead een fan te maken
- E-mail afgestemd op eerder gedrag
- Web middels landingspagina’s
- Mobile via geografische locatie
3. Volledig inzicht in al je campagnes
Voor iedere lange termijn marketingstrategie is marketing automation onmisbaar. In feite zou content marketing daarom andersom ook niet zonder marketing automation kunnen. Door gepersonaliseerde boodschappen cross-channel te versturen krijg je het ultieme inzicht in al je campagnes. Zo zie je bijvoorbeeld welke content-inspanningen tot leads hebben geleid en welke tot daadwerkelijke sales. Daarnaast krijg je inzicht in hoe accuraat je jouw ROI meet. Met dat inzicht scherp je vervolgens weer je campagnes aan, enzovoorts, enzoverder.
Wees slim, doe het niet zelf
Hoe dichter je op je bedrijf zit, hoe lastiger het is om te denken vanuit de potentiële klant. We zien bij DBOM menig klant de fout maken om te denken dat ze het zelf kunnen. De inzichten omtrent je doelgroep kun je misschien nog achterhalen met doelgroeponderzoek. Maar de boodschap die je vervolgens uit moet sturen is dusdanig klantspecifiek, dat een objectieve kijk onmisbaar is. En die heb je vaak als bedrijfseigenaar of marketingmanager niet meer helemaal.
Wij raden dan ook aan te kijken naar een marketingbureau dat het hele plaatje kan coveren voor je. Alleen dan krijg je vlammende resultaten waar je concurrent jaloers van zal worden. Dus waar wacht je nog op? Maak dat vuurtje!