5 min

De invloed van de iOS 14 update van Apple op conversiemetingen binnen Facebook

apple_ios14_facebook_conversies

Indien je regelmatig via Facebook adverteert zal het je vast niet ontgaan zijn. De wijzigingen van Apple met de nieuwe iOS 14 update hebben invloed op hoe er bij Facebook websitegebeurtenissen worden ontvangen en verwerkt. Met de nieuwe update van Apple wordt er aan de gebruiker gevraagd of Facebook zijn of haar gegevens mag gebruiken en delen voor advertentiedoeleinden. De gebruiker krijgt een ja/nee keuze en dit staat dan direct vast voor in de toekomst (tenzij de gebruiker dit handmatig in de instellingen weer uitvinkt). 

 

Wij verwachten dat het merendeel van de Apple-gebruikers kiest voor het niet delen van deze gegevens. Je kan je dus voorstellen dat dit invloed heeft op een groot aantal van jouw doelgroep en conversies. Maar is dit wel echt zo? Wij bij DBOM zochten uit wat de invloed precies is en hoe we dit effect kunnen minimaliseren. We hebben goed nieuws! Er lijkt een oplossing te zijn. 

 

 

In deze blog leg ik je uit wat de vijf stappen zijn die jij nu moet ondernemen om ervoor te zorgen dat je doelgroepen en conversies niet verloren gaan door de update.

De 5 stappen voor het juist instellen van gebeurtenissen

1: Claim je domein binnen Facebook 

De eerste stap is het claimen en verifiëren van jouw website domein binnen Facebook. Dit is belangrijk, omdat je Facebook moet laten weten welke website de gebruiker mag tracken en welke website niet. Daarnaast zorgt dit er ook gelijk voor dat bot-traffic wordt uitgesloten van je Facebook pixel. Er zijn drie manieren om je domein te claimen:

 

  1. DNS-verificatie 
  2. HTML-upload 
  3. Meta-tagverificatie
 

Wij raden aan om je domein te claimen via een HTML-upload via de website. Dit is de meest eenvoudige en snelle manier. Als je in je facebookomgeving navigeert naar merkveiligheid > domeinen, kan je daar je website toevoegen. 

2: Installeer de Conversion API 

Misschien wel de belangrijkste stap in dit verhaal is het installeren van de Conversion API. De API zorgt ervoor dat we straks ook de Apple-gebruikers kunnen meten, doordat de data in plaats van 3rd party, 1st party wordt. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar het verschil is als volgt: 

 

“Terwijl je pixel gebeurtenissen detecteert en verzendt via de browsers die je klanten gebruiken, kun je met de Conversions API gebeurtenissen rechtstreeks via je server sturen. Deze gebeurtenissen worden gededupliceerd en verwerkt als pixelgebeurtenissen. Je kunt ze gebruiken voor advertentiemeting of om de advertentieweergave te optimaliseren.”

 

In het kort betekent dit dus dat we niet meer conversies en doelgroepen meten via de facebook pixel (3rd party), maar dat we het in eigen gebruik nemen door het via de server van je website te versturen (1st party). Dit lost dus in een keer het probleem op.

 

 

We kunnen de Conversion API installeren door in Facebook naar gebeurtenisbeheer te navigeren en op de button Gebeurtenissen toevoegen > De Conversion API gebruiken te klikken. Facebook geeft je twee keuzes: 

 

  1. De Conversion API handmatig te installeren. 
  2. Een partnerintegratie te gebruiken. 

 

Optie 1 is best ingewikkeld en vereist een stukje coderen. Echter, is optie 2 heel simpel te realiseren. Vooralsnog zijn er acht partnerintegraties beschikbaar waaronder CMS-en als WordPress en Magento. Indien je een WordPress website hebt bijvoorbeeld, is het heel gemakkelijk om dit te installeren. Het kost je maximaal 10 minuten tijd. Facebook laat je door middel van een aantal duidelijke stappen precies zien hoe en waar je de API moet installeren.

3: Controleer de acht standaard gebeurtenissen 

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist de Conversion API juist geïnstalleerd. Nu is het zaak om te controleren of we de juiste gebeurtenissen meten. Indien je nog geen gebeurtenissen hebt aangemaakt, belooft Facebook automatisch acht standaard gebeurtenissen te installeren. Facebook geeft zelfs aan dat ze rekening houden met de business waar je in zit. Zo hebben e-commerce bedrijven bijvoorbeeld baat bij gebeurtenissen als: product bekeken of toegevoegd aan winkelwagentje. Een B2B bedrijf daarentegen zal meer gebeurtenissen willen zien als: leads of bepaalde diensten bekeken.

Ons advies is om goed te controleren of de gewenste gebeurtenissen hiertussen staan. Het is namelijk nog mogelijk om deze aan te passen

4: Configureer je website gebeurtenissen 

De kans is groot dat de acht standaard gebeurtenissen niet helemaal naar wens zijn. Ook daar heeft Facebook een antwoord op. Je kan namelijk de standaard gebeurtenissen naar je eigen hand zetten. Ook als je acht standaardgebeurtenissen naar wens zijn, moeten we deze alsnog configureren zodat het ook toegepast kan worden op de Apple-gebruikers. 

In gebeurtenisbeheer van Facebook is sinds kort een nieuwe functie toegevoegd: Meting van verzamelde gebeurtenissen. Dit is de oplossing voor het meten van data van Apple-gebruikers. Facebook: “Dit zijn gebeurtenissen die zijn verwerkt via het protocol Meting van verzamelde gebeurtenissen, waarmee webgebeurtenissen van mensen met iOS 14-apparaten kunnen worden gemeten.”. Klik hierop, zoek naar je domein, en klik op bewerken. 

 

In deze omgeving zie je als het goed is de 8 standaard gebeurtenissen die Facebook voor je hebt aangemaakt terug. Deze kunnen we nu gaan configureren en eventueel aanpassen. Let er op dat je de conversie van hoge prioriteit naar lage prioriteit rangschikt. Facebook geeft zelf een handig stappenplan om deze gebeurtenissen in te stellen zie: https://www.facebook.com/business/help/422408905612648/ 

5: Test je gebeurtenissen 

De laatste stap is het testen van je gebeurtenissen. Wij stellen voor om na alle installaties even twee à drie dagen af te wachten en te kijken welke gebeurtenissen binnenkomen. Dit zorgt ervoor dat je eventueel al fouten kan opspeuren. Zie je alles netjes binnenkomen? Dan is het alsnog aan te raden om een controle te doen. In gebeurtenisbeheer kan je via je pixel navigeren naar Gebeurtenissen testen (naast het kopje overzicht). Vul hier je domein in en test alle pagina’s, buttons en formulieren. In je facebook tabblad zie je vervolgens alle gebeurtenissen binnenkomen. 

Conclusie

Na het volgen van alle vijf de stappen hoor jij het probleem met de vernieuwde iOS 14 update op te kunnen lossen. In de toekomst zullen zulke veranderingen steeds vaker voorkomen. We zijn hard op weg naar een cookieloze toekomst en dat vergt veel aanpassingsvermogen van online marketeers. Heb je het gevoel dat je er met bovenstaande stappen toch niet helemaal uitkomt? Of heb je vragen met betrekking tot de AVG en cookies? Neem dan vooral contact met ons op. Bij DBOM hebben we al talloze Facebook accounts goed ingesteld en hebben we het data spelletje praktisch uitgespeeld. We helpen je graag!

Tom van Bodegraven

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.